woensdag 2 juli 2008

Maleisië

Vanuit Kuala Lumpur ben ik naar de Taman Negara gegaan. De reis van Kuala Lumpur naar het overstappunt waar de boten lagen duurde vier uur. Bij de boten aangekomen was het nog drie uur varen naar het resort in de Taman Negara. Wat een rust op het water. Het enige wat je zag waren apen, waterbuffels en de de mensen van Orang Asli stam. Eenmaal aangekomen bij het Resort kreeg ik een mooie houten en sfeervolle lodge. 's Ochtends vroeg werd ik wakker gemaakt door aapjes die wat nootjes kwamen scoren. Rondom het huisje liep een gezinnetje van hangbuikzwijntjes rond. Zij waren dol op mijn appeltjes die ik stiekem mee had genomen bij het avond eten vandaan. De nightwalk door de jungle was ook leuk, alleen had ik er wat meer van verwacht. We hebben wel veel verschillende kleine dieren gezien, meer insecten eigenlijk, zoals tientallen wandelende takken en bladeren, nachtvogeltjes en nachtbloemen, vleermuizen en grote spinnen waar ik anders allang voor was weggerend. De tocht door de jungle overdag was erg tof. Na een half uur klimmen en klauteren onder bomen door en over rotsen heen was ik helemaal nat van het zweet. Een frisse duik in de rivier en afkoelen onder een waterval was dan ook een heerlijke opfrisser. De Canopy Walk over een houten hangbrug was ook helemaal geweldig. Veertig tot zeventig meter hoog, over een plankje wat niet meer dan 30cm breed was had je een mooi uitzicht over de boomtoppen. Af en toe zag je apen springen van de ene naar de andere boom. 's Middags heb ik een bezoekje gebracht aan het Orang Asli dorp. De Orang Asli, zijn de oorspronkelijke bewoners van Maleisië. Ze jagen op wilde dieren, kappen bamboe en de kinderen verkopen fruit en zelfgemaakte honing. En nog steeds wordt de blaaspijp gebruikt voor de jacht.

Vanuit de Taman Negara ben ik naar de Cameron Highlands gegaan. Dit ligt wat hoger tussen de bergen in en je voelt ook al snel het temperatuurverschil. Vanuit +/- 30 graden ben je opeens in een koele omgeving waar het dan ook ''maar'' 20 graden is. Dus het werd tijd om de lange broeken helemaal van onderuit mijn rugzak naar boven te halen. In de Cameron Highlands heb je vele theeplantages, daar ben ik dus ook uiteraard wezen kijken. Ook mogen de aardbeien hier niet ontbreken. Overal zie je kraampjes met aardbeien en heel veel souvenirs. Je kan het zo gek niet bedenken of ze hebben het hier liggen. Van aardbeienparaplu's tot notitieboekjes en van t-shirts tot natuurlijk de echte eetbare aardbeien. Je wordt er echt mee dood gegooid. Net voordat we een avondje uit eten gingen heb ik in de lobby samen met Linda en Boudewijn nog een heerlijke verse aardbeien milkshake gedronken. Deze smaakte echt erg lekker, verser kon niet. De tweede avond zijn we wezen eten bij Mr. Fong. Een man van Chineze afkomst die zijn Nederlandse restaurant heeft in de Cameron Highlands. Elke Nederlandse toerist komt bij hem een hapje eten. Een flinke foute karaoke avond hebben we hier gehad, met de meest foute oude Nederlandse liedjes van o.a. Frans Bauer, Linda Roos en Jessica en noem maar op. Maar gezellig was het zeker. Ik heb ervan genoten. Vanuit de Cameron Highlands zijn we naar het eiland Penang gegaan. Hier zaten we midden in het centrum van Georgetown. Ik heb een fietstour gedaan door de stad. Ik had echt een super mooie Riksha met alles erop en eraan. Bloemen, vlaggetjes, slingers, toeters, belletjes en windmolentjes, en dat terwijl de andere fietsen kaal en kleurloos waren. Tijdens de fietstocht zijn we o.a. door vissersdorpjes gereden. De lucht van het brakke water en uitwerpselen kwamen je tegemoet. Jullie begrijpen, ik vond het niet zo erg toen we hier weer vertrokken. Morgen gaan we naar de andere kant van het eiland waar wat strandjes zijn. Hopelijk zijn er geen kwallen want dan wordt het geen zwemmen en snorkelen. Aan de andere kant van het eiland is ook de zuster van het Bay View Hotel, dus mocht het strand niks worden gaan we naar het zwembad toe. Even het kaartje laten zien van het Bay View Hotel in het centrum waar we op het moment verblijven en je kan gebruik maken van alle faciliteiten. Dat is wel weer heel makkelijk. Het Bay View Hotel is best wel een chique hotel en wat nou zo grappig was: ik wilde de deur open doen van het hotel om 's avonds de stad in te gaan, dus ik had de deurknop al in mijn handen totdat ik werd teruggefloten door een jonge man. Hij moest en zou de deur voor me openen zodat ik er door kon. Ook de rugzak wordt naar boven gebracht tot aan de deur aan toe, daar staan ze op. Maar goed, 's avonds schijnt er een geweldige avondmarkt te zijn dus daar ga ik ook even kijken. Ook hebben we een geweldige avond gehad in de plaatselijke kroeg, genaamd 'UPTOWN'. Samen met Boudewijn, Mark, Linda, Josée, Stefan en Klaas-Jan hebben we eerst gegeten bij Slipping Senoritas. Echt een aanrader trouwens voor als je op Penang bent. Het is een gezellige bar en restaurant. Omdat ik eigenlijk geen rijst meer kon zien heb ik een heerlijk bordje spaghetti gegeten deze avond. Daarna zijn we op zoek gegaan naar een leuk tentje om nog wat gezellig na te borrelen. We kwamen aan in een kroeg met alleen maar locals. Dus wij waren de attractie van de avond. Het begon al bij het binnenkomen, iedereen keek meteen om toen wij, lange Europeanen (ik niet natuurlijk ) binnen kwamen. Toen de band door had dat wij Europeanen waren werden er opeens ook voor ons bekende muziek nummerjtes gespeeld. Later op de avond kwam de band helemaal met ons kennis maken en zijn we met ze op de foto geweest. Geen idee of dit een bekende band was, maar het was wel erg leuk en gezellig. Toen wij weg gingen werden we ook helemaal uitgezwaaid door de hele kroeg. Echt te gek voor woorden. We waren voor één avond echte VIPS! Ik zie het al voor me als ik in Amsterdam uit ga en de kroeg verlaat, iedereen mij gaat uitzwaaien. Not! Foto's van deze avond zien jullie hier zeker later nog op terug. Dit was één van de beste avonden aller tijden op Maleisië.

Mijn reis zal eindigen op het eiland Langkawi. Dit is hét eiland van Maleisië. Langkawi ligt aan de grens met Thailand. Op Langkawi heb ik al de Mangrove tour gedaan. Echt een geweldige tour met een lunch op een afgelegen strand. Onderweg hebben we nog dolfijnen gespot. Gisteren heb ik de snorkeltour gedaan. De dag begon erg mooi met een heerlijk zonnetje. Maar later kwam de regen met bakken uit de lucht. En echt, dat is ook niet zomaar weer over. Het voordeel is dat het daarna wel meteen weer mooi weer is. Ik heb in ieder geval heel veel mooie vissen en kleine haaien gezien. Ik ben dus ook wel benieuwd hoe mijn onderwater fotootjes zijn geworden.

Verder gaat alles prima hier. Ik ben erg aan het genieten van al het moois wat ik hier allemaal zie. Tot de volgende weblog. En bedankt voor alle leuke mailtjes en smsjes die jullie sturen. Leuk om te lezen.