vrijdag 11 juli 2008

Maleisië

Lieve allemaal,

Hier dan de allerlaatste update over Maleisië reisje.

Nadat zondagavond Boudewijn, Mark, Linda, Josée, Stefan en Klaas-Jan naar huis zijn gegaan heb ik maandag een lekker rustig dagje gehouden. Het was wel wennen hoor zonder hen, maar ik heb me alleen ook wel weer prima vermaakt. Ik heb eerst uitgeslapen tot 08:30 uur want daar was ik na de hele rondreis en vele indrukken wel even aan toe. Daarna heb ik ontbeten en eerst even een frisse duik in het zwembad genomen. Uiteindelijk nog even over het strand gewandeld en in slaap gevallen in de hangmat onder de palmbomen. Aan het eind van de middag ben ik op eigen safari gegaan. Eerder had Boudewijn mij al aangewezen waar je veel vogels kan spotten en als je mazzel hebt zie je ook varanen. Dus ik ben teruggekeerd naar die ene plek om te kijken of ik ze zag. Het heeft even geduurd maar dan heb ik ook wel eindelijk een varaan gezien. Als je een stukje doorliep de 'bush' in had je aan je linker hand een kale vlakte. Beneden in het water, onder een boom lag hij dan. Een mega grote varaan, met een heel eng hoofd. De rillingen liepen over mijn rug. Gelukkig waren we tientallen meters bij elkaar vandaan en kon alleen ik hem zien en hij mij niet.

's Avonds ben ik gaan eten in de plaatselijke food-court. Daarna heb ik in het hotel nog even wat mailtjes gestuurd naar het thuisfront. Eenmaal achter de computer kwam buiten de regen met bakken uit de lucht. Echt niet normaal hoe het tekeer kan gaan. Ik dacht eerst, 'ik wacht wel even tot het wat minder hard regent', maar dan had ik lang kunnen wachten. Het bleef maar hard regenen. Vanuit de lobby naar mijn lodge was het één minuut lopen, maar ik kwam doorweekt bij mijn huisje aan. Dus snel onder een warme douche, (eindelijk had ik warm water), en daarna nog even wat geschreven in mijn reisdagboekje die ik had gekregen voor mijn verjaardag. De volgende ochtend toen ik wakker werd regende het nog steeds. Het was echt bagger weer. Dus ik ben met de taxi naar Kuah gereden en even gaan kijken in de nieuwe shopping mall. Hier heb ik nog wat laatste souvenirs mee genomen voor thuis.

Ondertussen ben ik weer lekker thuis. Het was nog heel wat om mijn rugzak dicht te krijgen, maar met wat geweld is het toch gelukt. 's Avonds om 19.30 uur werd ik met een busje opgehaald om naar het vliegveld van Langkawi te gaan. Vanuit daar ben ik eerst via een binnenlandse vlucht terug naar Kuala Lumpur gevlogen. Om 22.25 uur kwam ik aan op de inmens grote luchthaven van Kuala Lumpur. Even zoeken waar ik ook alweer heen moest, want om van de ene kant van het vliegveld naar de andere kant te gaan moet je met de metro mee. Lopen is het niet te doen, zo groot is het. En bovendien mocht ik mijn vlucht naar huis echt niet missen. Om 23.55 uur zouden we gaan vertrekken, maar dat werd uiteindelijk 00:40 uur. In het vliegtuig had ik niemand naast me zitten dus ik heb van de drie stoelen een heerlijk bed gemaakt. Ik heb nog nooit zo een heerlijke terugreis gehad. Soms is het toch wel handig als je niet zo lang bent. Ik paste precies tussen de armleuningen van de drie stoelen in. De twaalf uur durende vlucht was nu ook erg snel voorbij gegaan. Toen ik wakker werd moesten we nog maar 3,5 uur vliegen tot aan Schiphol. Ik heb nog even genoten van het mooie uitzicht en de zonsopkomst. Eenmaal op Schiphol aangekomen, heb ik mijn rugzak opgehaald en stonden pap en mam al op me te wachten. Dus op naar huis en tijd voor alle verhalen en foto's!

Maleisië was onwijs leuk en ik ben toch ook wel een beetje trots dat ik deze reis alleen heb gemaakt.