donderdag 30 juli 2009

Zuid-Afrika, Botswana, Zambia en Namibië

23 juli,- een mooie dag

Om 05:30 uur ging de wekker, want vandaag zouden we de Lion walk gaan maken. Om 06:15 uur werden we met een terreinwagen opgehaald om naar het park te gaan. Daar aangekomen kregen we eerst een korte introductie en daarna liepen we in groepen van twee keer zes mensen het park in onder begeleiding van een ranger. We kregen een stok mee met de gedachte, als een leeuw op ons af komt rennen, wij de stok alleen maar naar hen toe hoeven te wijzen. De stok is dus absoluut niet om de leeuwen te slaan als ze dichterbij komen, maar alleen maar om ze af te schrikken. Al snel kwamen de eerste twee leeuwen van 11 maanden oud in zicht. Eén voor één liepen we er zachtjes op af en konden we achter ze gaan zitten. Met de stok in mijn rechterhand, gleed tegelijkertijd mijn linkerhand over de rug van de leeuw. Wat een geweldige beest zeg, dit was echt een droom. Normaal zie ik dit alleen maar op National Geographic en nu stond ik oog in oog met twee Afrikaanse jonge leeuwen. Mijn ochtend kon niet meer stuk. En dan nog niet te spreken over de middag. 's Middags ging ik met Muriel, Lonneke en Sanne de Elephant Ride doen. Ik heb even getwijfeld of ik dit echt wilde aangezien ik vaker heb gehoord dat de olifanten gedrogeerd zouden worden. Gelukkig was dit in Afrika niet het geval, maar komt dit meer voor in Thailand. Eenmaal bij de olifanten aangekomen, mochten we een olifant uitkiezen op wie we wilden zitten. Niet dat het veel uitmaakte, maar wij kozen voor Liwa, een vrouwtjes olifant van ongeveer vijfentwintig jaar oud. Vanaf een steiger van twee/drie meter hoog konden Muriel en ik opstappen op de rug van Liwa. Het leek wel alsof we aan het paardrijden waren, alleen zaten we nu twee meter hoog,en ging alles drie keer zo langzaam. Af en toe kwam haar slurf omhoog en legde zij deze op haar kop neer. Vervolgens gooide ik er eten in en liep zij ondertussen rustig verder. Aangekomen bij de Zambezi river stopten we even voor een Kodak momentje en werden er wat leuke foto's van ons geschoten. Daarna zijn we nog even verder gelopen, maar het zonnetje ging alweer snel onder. We zijn teruggekeerd naar waar we begonnen waren. Daar hebben we afscheid genomen van Liwa en haar beloond met een heerlijk portie eten. Om 17:30 uur waren we terug op de camping. Ik kan niet anders zeggen dan: wat een mooie dag!.

24 juli,- School & Chobe N.P.

Om 07:00 uur werden we verwacht bij de fietsenverhuur. Met een gids reden we door naar de plaatselijke markt waar het werkelijk super druk was. Iedereen en alles loopt door elkaar en overal verkopen mensen drinken, vis, groenten en zelfs levende kippen die je vervolgens thuis maar even de nek moet omdraaien. Ook liepen er veel kinderen rond die graag even een mooie pose voor de camera wilden maken en vervolgens dubbel lagen van het lachen als ze zichzelf terug zagen op het display van mijn camera. Na een bezoek aan de markt gingen we een bezoekje brengen aan een school. Natuurlijk gingen we hier niet met lege handen naar toe en hadden we schriften mee, kleurpotloden, fruit en pakjes drinken. Op deze manier hadden we nuttig ons laatste Zambiaanse geld uitgegeven. Toen de kinderen ons het schoolplein op zagen lopen waren ze meteen door het dolle heen. Er waren drie volle klaslokalen en volop werd er voor ons gezongen o.a. hoofd, schouders, knie en teen. Erg leuk om te zien hoe de kinderen het zingen en het voor ons voordoen vol enthousiasme. Wij konden niet achterblijven, dus zongen wij onze Nederlandse versie ook even voor. Maar daar begrepen ze uiteraard niks van en keken ons ook stom verbaasd aan. Daarna was het tijd om lekker buiten te spelen en hebben we 'Schipper mag ik overvaren' met de kinderen gespeeld. Ook hier werden ze enthousiast door en het plezier spatte ervan af. Helaas komt aan alles een eind en dus ook aan ons bezoek aan de school. We werden uitgezwaaid totdat we de hoek om waren. Terug bij de camping was het even snel opfrissen en spullen pakken, want 's middags zouden we terug gaan naar Botswana. Alles bij de grens ging soepel en de truck was alweer snel het water over. We reden naar de camping waar we één nacht zouden verblijven. Daar weer de tent opgezet, spullen gepakt en op naar onze Sunset Cruise over de Chobe. Onderweg zagen we olifanten spelen met water, snuivende nijlpaarden, zonnende krokodillen en vele andere dieren. Deze dag was opnieuw waanzinnig mooi en dat werd helemaal compleet gemaakt met een mooie zonsondergang die de hele horizon oranje/rood deed oplichten. Moe, maar voldaan kwamen we 's avonds terug bij de camping waar we een snelle hap hebben gedaan en daarna als een blok in slaap zijn gevallen. Morgen hebben we een lange rit voor de boeg naar Maun.

25 juli,- Een lange dag

Zoals ik in mijn vorige bericht al schreef hadden we deze dag een lange rit voor de boeg naar Maun. Extreem vroeg ging de wekker. Om 04:45 uur en maakten we ons klaar om 600 km richting Maun in te zetten. Rond 12:00 uur stopten we even voor de lunch en daarna meteen weer door trucken. Om 16:00 uur kwamen we aan op de camping. Daar hebben we natuurlijk weer de tent opgezet, eten klaargemaakt en de rest van de avond niks gedaan. Het was toch wel een vermoeiende dag, ook al hebben we alleen maar gereden. De wegen zijn natuurlijk zo anders dan thuis.

1. Hallo lieverd...

Wat leuk om te lezen hoe het met je gaat!!
    Ik heb je al 48272 keer geprobeerd te smsen, maar dat mislukt elke keer :(
    Wat gaaf om te lezen dat je je zo vermaakt!!
    Het blijft zo'n bizar idee dat jij gewoon aan de andere kant van de wereld bent!
    Nou meid, als je dit onderweg nog leest, ik wens je heel veel plezier voor je verdere trip!!!

Dikke kus vanuit kudelstaart ;) x x x

2. Lieve schat

Misschien dat je dit nog lees, voordat je verder reist.
    Hartelijk dank dat je mij deelgenoot maakt van je fantastische reis. Met tranen in mijn ogen heb ik 's morgens om 6.15 uur je mail gelezen