donderdag 13 augustus 2009

Zuid-Afrika, Botswana, Zambia en Namibië

13 augustus: aan alles komt een eind

De titel van deze weblog zegt het al, aan alles komt een eind. Zo ook aan mijn reis door Zuidelijk Afrika. De laatste dag in Kaapstad heb ik lekker uitgeslapen tot een uur of 08:45 uur. Daarna mijn backpack opnieuw ingepakt, de kamer een beetje opgeruimd en netjes achtergelaten en daarna ben ik samen met Hendrik en Muriel de stad in geweest. Eerst zijn we richting Victoria & Alfred Waterfront gegaan, daar hebben we lekker ontbeten en zijn we het winkelcentrum doorgelopen. Wat het ontbijt betreft, denk niet aan een lekker broodje of iets dergelijks, want dat zie je bijna niet. De meeste mensen hier beginnen aan geroosterd brood, met spek en ei, of je zit 's ochtends vroeg aan de patat met dubbele hamburger, en dat op je nuchtere maag. Ik hield het even bij een cappuccino en een cakeje. Van leuke souvenirswinkels tot en met winkels als Hugo Boss, Prada en Gucci zijn te vinden in Waterfront. Dat is ook wel heel gek om te zien, want voor de mensen net buiten Kaapstad is dit gebied onbereikbaar. Als je net Kaapstad uit rijdt beginnen de sloppenwijken al. Nadat we het winkelcentrum zijn doorgelopen was er buiten een soort van live band, daar zijn we wezen kijken. Er liep een vrouwtje rond (al behoorlijk op leeftijd), die vlak voor alle locals en toeristen een poging tot strippen wilde gaan doen. Als snel kwam de beveiliging op haar af om haar weg te sturen, maar deze dame nam hier geen genoegen mee en bleef rustig staan. Toen de politie erbij kwam is ze later toch maar mee gegaan. Het was weer de grap van de dag. Nadat we het wel zo'n beetje gezien hadden bij Waterfront zijn we naar het nieuwe stadion toegelopen wat ze aan het bouwen zijn voor het WK in 2010. Ze waren nog druk bezig en zo te zien moest er nog heel wat gedaan worden. 17 december 2009 moet het af zijn. Ik vond het wel leuk om even te kijken, ook al ben ik anti-voetbal. Als ik het volgend jaar op tv zie, kan ik zeggen: 'Daar ben ik geweest!'. Na het stadion bezoek hebben we de taxi terug gepakt naar het hostel en hebben we onderweg nog even wat gegeten voordat we naar het vliegveld gingen. Om 19:00 uur werden we opgehaald om naar Cape Town Airport te gaan, daar hebben we afscheid genomen van Theo en Ferdi. Eenmaal op de luchthaven heb ik mijn laatste Rand opgemaakt en nog wat gedronken. Om 22:15 uur kon het boarden gaan beginnen en uiteindelijk zijn we om 23:10 uur vertrokken richting Amsterdam. Van de elf uur durende vlucht heb ik denk ik zes uur geslapen, dus de reis ging snel voorbij. 07:30 uur werd ik wakker en kregen we nog een ontbijtje. Het KLM voedsel is trouwens goed te eten vergeleken met andere luchtvaartmaatschappijen, dat smaakt allemaal zo chemisch. Om 10:25 uur landde we op Amsterdam, voor mij op het moment, WARME kikkerlandje. Eenmaal door de douane, waar ik nu is niet mijn hele backpack moest omkeren en geen problemen had met mijn struisvogelei kon ik snel doorlopen. Snel naar paps en mams die al op me stonden te wachten, en daarna lekker naar huis.

De dagen en weken waren soms wel vermoeiend en afzien wat de temperatuur betreft, vooral 's ochtends. Maar deze reis was in één woord ge-wel-dig! Als dier en natuur liefhebber is Afrika een aanrader. Ik heb enorm genoten van de mooie natuur en de vele dieren die ik heb gezien. Om met Ferdi zijn woorden te spreken: ''it was not a vacation, but an experience''...

1. Hoi Kiran,

Je reiswebsite is echt weer een ultieme voorpret voor mijn Zuid-Afrika reis. Super mooie foto's!!