dinsdag 20 oktober 2009

Stedentripje Londen

Dag 1: Start spreading the news, i'm leaving today!

Afgelopen zaterdag, 17 oktober vertrok ik weer voor een paar dagen. De trein bracht me deze keer naar Londen, waar ik samen met Sharna en Samira een stedentrip zou gaan maken. Om 05.00 uur ging mijn wekker, spullen gepakt en naar Sharna. Samen gingen we naar Amsterdam centraal waar we Samira op stonden te wachten. Om 06.55 uur vertrok de trein naar Brussel-Zuid. Hier moesten we overstappen op de NS HiSpeed om naar Londen St. Pancras te gaan. Na vier uur treinen kwamen we aan op het station van St. Pancras. Daar even goed kijken waar we heen moesten en met welke tram. We kochten een kaartje voor het openbaar vervoer waar we onbeperkt mee konden reizen gedurende de tijd dat we in Londen zijn. Ideaal dus. Nadat we het kaartje gekocht hadden namen we de metro naar Paddington, het station waar ons hotel vlakbij moest zitten. Toen we bij het hotel aankwamen zijn we de spullen gaan uitpakken, even wat gedronken en daarna zijn we de buurt gaan verkennen. Alle rode dubbeldekkers en alle kleuren luxe taxi's scheurden ons voorbij. 'This is London!', dacht ik nog bij mezelf. We hadden tussen de middag nog niets gegeten dus eerst zijn we een pub in gegaan. Daar hebben Sharna en Samira een biertje genomen en ik een rosé en hebben we geproost op onze trip naar Londen. Ondertussen nog wat lekkere hapjes bestelt en we konden er weer helemaal tegen aan. Eerst zijn we naar Hydepark gegaan. Daar hebben we lekker gewandeld want er was genoeg te zien en wat een rust, heerlijk. Wel heel gek om van het ene moment tussen de auto's, schreeuwende mensen en loeiende sirenes te lopen en opeens in een bos waar je bijna niets hoorde en een handje vol mensen zag lopen. Nadat we lekker hadden gewandeld zijn we terug gegaan naar het hotel. Later op de avond zijn we wezen eten in restaurant ASK! Het eten was heerlijk. Na de lange dag besloten we om vroeg terug te keren naar het hotel. Op naar de volgende ochtend, die we min of meer ook al vol gepland hebben met allemaal leuke dingen.

Dag 2: London Baby

Het waren nog net geen Afrika tijden, maar het wekkertje ging weer vroeg. Zoals ik al eerder schreef hadden we veel plannen voor vandaag. Nadat we gegeten hadden in het hotel zijn we met de metro naar Buckingham Palace gegaan. De 'Changing of the Guard' zoals de Engelsen dat noemen is nog steeds één van dé redenen om een bezoek te brengen aan het paleis. Deze ceremonie vindt plaats van mei tot en met juli en de rest van het jaar om de dag als het weer het toe laat. Nou, hadden wij even mazzel want het was heerlijk weer. Om 10.00 uur kwamen we aan bij het paleis. Het was nog vrij rustig, maar laat ik dat niet al te hard zeggen. Al snel liep het vol, maar wij hadden één van de beste plekken, namelijk vooraan bij het hek. Na ruim een uur te hebben gewacht marcheerden de eerste wachters van St. James's Palace de Mall om zich bij de wachters van Buckingham Palace te voegen. Daar wachten ze de komst van de nieuwe wachters uit de Wellington Barracks af die begeleid worden door een muziekkorps. Dit muziekkorps speelt terwijl de sleutel door de oude wachters aan de nieuwe wordt overgedragen. Als rond 12.00 uur de nieuwe wacht is gewisseld, keren de oude wachters terug naar de Wellington Barracks. Ik vond het erg indrukwekkend om te zien. Nadat we het wisselen van de wacht hadden gezien liepen we richting de 'bewoonde wereld' om het zo maar te noemen. Daar hebben we eerst een restaurantje opgezocht en wat gegeten. Daarna was onze missie, de LONDEN EYE. We liepen richting het reuzenrad, wat tevens één van de grootste trekpleister is van de stad. De 32 capsules zweven op een hoogte van 135 meter boven de Theems en dit is dus het grootste rad ter wereld. Een volledig rondje duurt een half uur en tegelijkertijd heb je de tijd om mooie foto's te schieten en dat heb ik ook zeker gedaan. We hadden een mooi uitzicht over het hele centrum van Londen. Nadat we uit de Londen Eye kwamen wilden we graag richting de Tower Bridge. Het was ondertussen stralend weer geworden en we besloten om eerst een bakkie koffie te halen bij de Starbucks. Daarna lekker in het gras gezeten met het uitzicht op de Tower Bridge. Het liep al tegen 18.00 uur en het zonnetje ging zo goed als onder. We waren al de hele dag op stap en werden al wat moe. We gingen terug naar het hotel waar we ons levensspel hebben gespeeld, namelijk PIM PAM PET. We zijn bloed fanatiek als het erom gaat wie het eerst iets kan bedenken en misschien vooral wie het hardste schreeuwt. Na het spelletje zijn we teruggekeerd naar de stad, daar weer wat gedronken in de pub en wat gegeten. Wat een heerlijk dag was dit en wat hebben we genoten van alles wat we hebben gezien.

Dag 3: St. Paul Cathedral en British Museum

Vandaag zijn we naar de St. Paul Cathedral geweest. De St. Paul staat bekend als dé kathedraal van Londen en Christopher Wren is de beroemde architect hiervan. Toen we de kerk inliepen hebben we alle drie eerst een kaarsje aangestoken en daarna zijn we wezen rondlopen in de kerk. We liepen langs een paar graftomben van enkele grote Britse helden. In het midden van de kerk, als je omhoog keek zag je de mooi versierde koepel. Normaal ben ik niet zo 'kerkerig' maar deze vond ik wel mooi. Vanaf de top van de kerk had je mooi uitzicht, alleen moest je dan wel 503 trappen omhoog lopen. Maar oké, ik wilde het wel zien, want het scheen een schitterend uitzicht te zijn. Op naar boven dus. Eenmaal boven viel het uitzicht me vies tegen. Heb ik het hier nou voor gedaan dacht ik? Overal om je heen zag je hijskranen staan en het weer was vandaag erg bewolkt. Op deze manier vond ik Londen maar lelijk en grauw zoals ik ook altijd al in gedachten had. Boven heb ik wat kansloze grauwe foto's geschoten, zodat ik toch niet helemaal voor niets naar boven was gelopen en daarna, jullie raden het al, kon ik weer 503 trappen naar beneden. Ook al liep dat veel gemakkelijker. Eenmaal beneden pakten we de bus naar het British museum. Sharna had het op school hierover gehad en wilde dus graag gaan kijken. Het was enorm groot en op elke verdieping zag je een collectie antieke kunst uit allerlei verschillende werelddelen, zoals: Egypte, India, Japan, Griekenland, enz. Bovendien is dit de meest bezochte culturele attractie van het land en daar moest ik dus eigenlijk wel even zijn geweest. Entree was gratis voor studenten. Kijk daar houden wij Nederlanders van, als het maar gratis is. Na lekker rond gelopen te hebben wilden we gaan High-Tea'en. Helaas waren we net te laat en ging het feest niet door. Samira had nog wel een leuk ander restaurant/café gezien dus gingen we daar naar binnen. Een paar minuten later zaten we aan een heerlijke verse chocolade brownie met ijs en een kop té sterkte thee. Het was ondertussen al 17.30 uur, dus namen we de bus naar Piccadilly circus. Piccadilly circus is Londens beroemdste ronde plein waar zeven straten samen komen. Het is er vaak erg druk met toeristen. 's Avonds is het plein mooi verlicht want de billboards komen tot leven. En dat was ons doel ook deze avond: fotootjes maken op Piccadilly en daarna door naar de Big Ben en Londen Eye. Tussendoor hebben we eerst nog wat gegeten bij een erg gezellig restaurantje. Daarna zijn we lopend naar de Big Ben gegaan en wat foto's gemaakt van Londen by night! Wat ben ik toch blij met m'n nieuwe camera, de foto's van 's avonds zijn echt tof geworden en alle lichtjes zijn goed te zien. Het was best koud, dus we zijn niet al te lang gebleven 's avonds. We pakten de eerste de beste bus terug naar Paddington om terug te gaan naar het hotel. Zo rozig als een aap kwamen we terug bij het hotel, daar gedoucht, wat nagepraat over deze weer fantastische dag en daarna zijn we lekker gaan slapen.

Dag 4: Goodbye London

Waarom gaan alle leuke dingen zo snel voorbij? Ons stedentripje zit er alweer op. De laatste dag hebben we lekker gewinkeld op Oxford Street. Oxford Street is een onwijs lange winkelstraat met leuke goedkope winkels, tot en met de dure merkwinkels zoals Prada, Gucci en Armani. Om 13.00 uur gingen we weg van Oxford Street en pakten we de metro naar het hotel waar we de bagage gingen ophalen. Om 14.00 uur kwamen we terug op St. Pancras. Daar hebben we onze laatste ponden opgemaakt aan allemaal vreetwerk voor in de trein. We zijn op alles voorbereid. Stel je voor dat er een trein uitvalt en wij zitten zonder snoepjes? Dat kan niet! Om 14.30 uur checkten we in bij de NS HiSpeed. In de lounge nog een 'wedstrijdje' PIM PAM PET gespeeld en daarna werd het tijd om te gaan. Om 19.05 kwamen we aan op Brussel-Zuid. Toen moesten we dus echt een sprintje trekken om de trein naar Amsterdam te halen die 15 minuten later zou gaan vertrekken. Dus wij met de backpack en hutkoffers rennen, komen we aan bij het spoor, is de trein naar Amsterdam uitgevallen. Balen. Dat werd een uur wachten. Gelukkig hadden we snoepjes bij ons :-) Uiteindelijk kwamen we om 23.00 uur aan op Amsterdam. Daar afscheid genomen van Samira en samen met Sharna pakte ik de trein naar Zaandam. Daar opgehaald door paps en mams en lekker naar huis.

De afgelopen dagen waren erg leuk, veel gezien, veel gedaan, veel gezelligheid, veel PIM PAM PET, veel foto's gemaakt en het laatste en belangrijkste: veel lol gehad met Sharna en Samira.