maandag 4 januari 2010

Parijs (Kerst)

Parijs één van mijn favoriete Europese steden. Dit jaar ging ik er voor de vierde keer heen. Maar het speciale eraan was, dat ik dit keer met kerst heen zou gaan, samen met m'n pap en mam. Ik had het als cadeautje aan hen gegeven, maar ze vonden het leuk als we met z'n drieen zouden gaan. Dus zo gezegd, zo gedaan. Ik ben tenslotte niet vies van een leuke stedentrip :)
'S ochtends vroeg vertrokken we met de auto naar naar Parijs. Ik had een hotel geboekt midden in het centrum. Ideaal dus. Na vijf uur rijden kwamen we aan bij het hotel. Daar hebben we de koffer op de hotelkamer neergezet en daarna zijn we meteen de stad in gegaan. Ons hotel lag op vijf minuten lopen van de Sacre Coeur. Het was goed weer en het zonnetje kwam lekker door. Aangekomen bij de Sacre Coeur zijn we de trappen naar boven op gelopen. De Sacre Coeur is gebouwd op de heuvel genaamd, Montmartre. Je hebt vanaf de heuvel een leuk uitizicht over een deel van de stad. De aanleiding van de bouw van de Sacre Coeur waren de 58.000 doden die vielen in de Frans-Duitse oorlog. Ter herinnering/aandenken van de slachtoffers besloten de Franse katholieken een basiliek (bouwvorm uit de klassieke oudheid) te bouwen op de Montmartre.

Vanaf de Sacre Coeur namen we de bus naar de Eiffeltoren. Het was al rond 17:00 uur en het zonnetje was intussen ondergegaan. Aangekomen bij de Eiffeltoren zijn we eerst een kop koffie gaan drinken. Vanaf het restaurant hadden we al goed uitzicht op de Eiffeltoren. De Eiffeltoren is één van de meest bezienswaardigheden van Parijs. De Eiffeloren is tevens een wereldwijd symbool van Parijs. Jaarlijks bezoeken meer dan zes miljoen toeristen de toren. Nadat we onze kop koffie op hadden, en even waren doorgewarmd (het is tenslotte December) zijn we naar Trocadero gegaan. Hier heb ik een aantal goede foto's gemaakt van de Eiffeltoren. Jammer genoeg koelde het erg af toen de zon weg was, en de wind was erg guur. Dus nadat we een half uur bij Trocadero waren geweest, zijn we een restaurant op gaan zoeken om een hapje te eten. We namen de bus terug richting het hotel, en zijn onderweg nog even uitgestapt bij de Moulin Rouge. De Moulin Rouge is een groot cabarettheater bij Montmartre. Het theater is befaamd om zijn shows met halfnaakte danseressen. Na de Moulin Rouge hebben we heerlijk wat gegeten en daarna zijn we terug gegaan naar ons hotel. Daar hebben we plannen gemaakt voor de volgende dag.

De volgende ochtend weer vroeg uit de veren. Na een goed ontbijt met uiteraard verse croissants zijn we met de bus naar de Notre Dame geweest. De beide torens zijn in 1245 gebouwd, maar ze zijn nooit afgemaakt. Als je op de torens staat heb je werkelijk een geweldig goed en mooi uitzicht over Parijs. Ook is de Notre Dame aan de buitenkant erg mooi versierd. Nadat we bij de Notre Dame waren geweest pakten we de volgende bus naar Dome des Invalides. We zijn daar verder niet naar binnen geweest, want daar hadden we niet veel interesse voor, maar reden met de bus verder naar het Louvre. Het Louvre is een reuze groot museum dat uit drie vleugels bestaat. Het schilderij, de Mona Lisa van Leonardo da Vinci is één van de bekendste stuk in het Louvre.
Na het Louvre zijn we met de volgende bus naar Arc de Triomphe gegaan. Ik wilde graag naar boven, maar vanwege de onwijs lange wachtrij hebben we dat niet gedaan. We zijn eerst ergens een hapje gaan eten en hebben daarna besloten om terug naar de Eiffeltoren te gaan. Maar ook hier stond een mega lange wachtrij. Ik moest en zou de Eiffeltoren weer op gaan, en pap en mam waren er nog nooit op geweest. Dus we zijn toen toch maar in de twee uur durende wachtrij gaan staan. Na deze twee uur konden we eindelijk de lift in om vervolgens naar de eerste verdieping te gaan. Op de eerste verdieping van de Eiffeltoren is een expositie en informatie over de toren. De toren is 317 meter hoog en vanaf de 3e verdieping, de top, heb je een uniek uitzicht over Parijs. Vanaf 21.00 uur 's avonds tot 00:00 uur gaan de lampen op de Eiffeltoren elk uur een paar minuten knipperen. Dit is voor het eerst ingegaan met oud en nieuw 2000. Omdat dit veel meer bezoekers trop gebeurt dit nu elke avond. Boven hebben we een kop koffie gedronken en genoten van het mooie uitzicht. Ook hier heb ik een super mooie foto van gemaakt. Omdat het boven op de toren erg koud was zijn we na vijfenveertig minuten naar beneden gegaan. Daarna terug naar het hotel en doorgewarmd. De volgende dag vertrokken we na het middaguur terug naar huis. Het was een erg leuke en geslaagde stedentrip in Parijs met z'n drieën.

1. Ik ben nu even de gemiste blogs van je aan het lezen , sommige zijn voor mij heel herkenbaar zoals Londen en Parijs , ik doe veel ideeën op bij jou blogs en zou graag ook meer willen reisen, maar helaas zal dat voor mij niet gaan zo ver maar ik lees met veel liefde en plezier jou blogs xxx cindy