donderdag 26 juni 2008

Maleisië

Lieve allemaal,

Het is vandaag 1 juli 2008 en ik ben nu ruim één week in Maleisië. Ik loop dus flink achter wat betreft het schrijven van reisverslagen. Ik heb al erg veel gedaan en gezien, dus laat ik even bij het begin beginnen.

Maandag 23 juni om 09:30 uur was de check-in op Schiphol. Bij de check-in kreeg ik meteen te horen dat het vliegtuig van Malaysia Airlines (MH017) was volgeboekt en er waarschijnlijk geen stoel voor mij over was. Om 11:30 uur ging de gate open en kon het instappen beginnen. Helaas nog niet voor mij, want ik moest wachten tot er eventueel een stoel vrij kwam. Het komt voor dat er aan andere passagiers wordt gevraagd of zij een vlucht later willen nemen. Als je dit doet krijg je een vrij aangenaam geldbedrag terug en stap je dus een paar uur later op de vlucht naar je bestemming. Ongeveer 15 minuten voor vertrek kon ik dus instappen omdat er iemand besloten heeft een vlucht later te nemen. Toen ik eenmaal aan boord stapte keek iedereen 'boos' mijn kant op omdat ze dachten dat ik de vlucht had vertraagd. Eenmaal mijn plekje aan boord te hebben gevonden zat ik tussen drie Poolse meiden in waar ik een leuk gesprek mee heb gehad. De vlucht van twaalf uur (zonder tussenstop) ging vrij snel en ik heb zelfs nog een soort van Nintendo aan boord gespeeld tegen stoel nummer 48, erg grappig. Ook heb ik nog een film gekeken, muziek geluisterd en natuurlijk even de Lonely Planet doorgelezen. Kortom, ik ben helemaal klaar om Maleisië te verkennen.

Na twaalf uur vliegen kwamen we de volgende ochtend lokale tijd, 05:45 uur aan op het vliegveld van Kuala Lumpur. Eerst ging ik naar mijn hotel de rugzak afzetten en daarna heb ik de stadstour door Malakka gedaan. Ik gunde mezelf geen tijd om even een uurtje te slapen want ik wilde zoveel mogelijk doen en zien de eerste dag. Persoonlijk vond ik Malakka niet zo heel bijzonder, maar ik heb toch de  belangrijkste bezienswaardigheden gezien. 's Avonds heb ik gegeten in een food-court. Een food-court zijn allemaal kraampjes bij elkaar waar ze eten verkopen. Het eten, (vlees, groente, soep, rijst e.d.), zit meestal in bakken en je moet zelf aangeven wat je wilt hebben. Het kost allemaal niks en je hebt een heerlijke en goed vullende maaltijd voor je. Zo heb ik deze avond dus voor vier Ringgits gegeten, dat is omgerekend één euro. Zo is uit eten nog leuker.

Vanuit Malakka ben ik naar Kuala Lumpur gegaan. Aangekomen in Kuala Lumpur heb ik s' middags eerst de Batu Caves bezocht. De Batu Cave is de heilige plaats (grot) van de Hindoes in Maleisië. Om de grot te bereiken moet je een lange trap beklimmen met 272 treden (zie foto hieronder). Eenmaal boven heb je een mooi uitzicht over de skyline van Kuala Lumpur. In de Batu Cave grot zelf tref je veel apen aan, mensen die aan het bidden zijn, brandende kaarsen en noem maar op. Mooi om te zien. In Kuala Lumpur had ik trouwens een hotel midden in het centrum. Echt een prima locatie want ik heb veel dingen lopend en met de taxi ondernomen. De taxi kost bijna niks, dus het is het ideale vervoersmiddel hier. Ook ben ik samen met wat reisgenootjes Boudewijn, Mark, Linda, Josée, Stefan en Miranda de Petronas Towers in geweest, beter bekend als de Twin Towers. 's Ochtends vroeg, om 07:15 uur zaten we te wachten in de rij om één van de honderden gratis kaartjes te scoren om naar boven te gaan. En ja hoor, wat een mazzel, wij konden gewoon als allereerste naar boven van de honderden mensen die er al stonden. Echt een kick. Eerst kregen we een 3D film te zien over hoe de torens zijn opgebouwd. Daarna gingen we met de lift naar de 44ste verdieping toe. Vanaf de Skybridge had je een geweldig mooi uitzicht over heel Kuala Lumpur. De twee uur wachten in de rij was het absoluut waard. Boven heb ik nog wat leuke en mooie fotootjes geschoten en daarna weer naar beneden gegaan. Op de skybridge krijg je een half uur de tijd om alles te bewonderen. Daarna ga je weer met de lift naar beneden en komt er een volgende groep omhoog. Achter ons hotel op Times Square was een onwijs groot winkelcentrum. Op de vijfde verdieping zat een speelparadijs voor kinderen gevestigd met jawel, een hele grote rollercoaster. Daar ben ik in geweest samen met Mark en Linda. Dit was ook erg gaaf, want wanneer kom je nou zoiets tegen? Ik dacht dat ze dit soort dingen alleen in Amerika hadden. De eerste dag in Kuala Lumpur hadden we nog een diner in de tv toren gereserveerd. 's Avonds heb je hier ook een mooi uitzicht over KL by night! Het restaurant in de tv toren draaide tevens 360 graden rond. Dus elke keer had je weer een ander uitzicht over de stad. Hier heb ik ook de nodige fotootjes geschoten want het uitzicht was te gek, Kuala Lumpur is 's avonds echt een explosie van licht (zie foto).
Mijn internettijd is bijna om. Ik probeer zo snel mogelijk weer een nieuw reisverslag te plaatsen.