vrijdag 7 augustus 2009

Zuid-Afrika, Botswana, Zambia en Namibië

4 augustus,- Sossusvlei

Om 06:00 uur vertrokken we met de truck die intussen weer gemaakt was richting de Sossusvlei. Onderweg kwamen we een gehucht tegen, genaamd Solitair. Hier hebben we een korte pauze genomen en genoten van de overheerlijke appeltaart die ze hier verkochten. Verder hebben we drinken ingeslagen wat we echt nodig gaan hebben als we in de Vlei zijn. Rond 12:30 uur kwamen we hier aan en zijn we meteen de Vlei in gegaan. Een Japans hyperactief vrouwtje leidde ons rond en wist onwijs veel en leuke dingen te vertellen. Van de ene plek sprintte ze naar de andere plek en wij kwamen er relaxt achteraan gelopen. Kennelijk moesten wij nog even wennen aan de warmte hier. De Vlei is geweldig en de duinen zijn geel, oranje en rood. Echt weer heel gek om te zien hoe hier en daar opeens een boom staat. Op een gegeven moment liep onze gids rennend een duin op en wij hadden het toekijken. Hoe kan zij in godsnaam zoveel energie hebben en zo snel boven zijn? Het klimmen viel mij dus nog behoorlijk tegen in het zachte zand. Bij elke stap die ik maakte zakte ik behoorlijk diep weg. Maar na een paar minuten kwam ook ik hijgend en nat van het zweet boven aan. Het uitzicht was werkelijk fantastisch! Na onze tocht met de gids stond Dune 45 op het programma. De grootste zandduin ter wereld van ongeveer 200 meter hoog. Alle duinen werden mooi opgelicht, dit is echt een geweldige plek. Toen de zon onder was moesten we voort maken om naar de camping te gaan. We moesten de tent nog opzetten en het eten klaarmaken. Na het eten snel een lauwe douche genomen en al het zand van me afgespoeld. 's Nachts toen ik terug liep van de wc zag ik opeens twee glimmende ogen op me af komen. Ik bleef even staan om te kijken wat voor dier het was en toen hij net even in het licht liep zag ik dat het een hyena was. Ik ben luidruchtig naar mijn tent gelopen en de hyena liep de andere kant op. Eenmaal in mijn tent heb ik hem nog even horen janken en daarna ben ik in slaap gevallen. Morgen gaan we naar de Fish River Canyon waar ik ook erg veel zin in heb.

5 augustus,- Fish River Canyon

De Fish River Canyon, één op de na grootste canyon ter wereld. Die moest en zou ik natuurlijk ook met eigen ogen zien. 's Ochtends vroeg vertrokken we dus die kant op. Onderweg stopten we even om een kop koffie te drinken. Hadden we dat nou maar niet gedaan, want daarna wilde de truck niet meer starten. Er ging dus weer een uur voorbij voordat we verder konden. Rond 15:40 uur kwamen we aan bij het kamp, daar de tent opgezet en meteen door naar de canyon om de zonsondergang nog te zien. Het uitzicht over de Fish River Canyon behoort zeker tot de meest adembenemende van de wereld. De afmetingen van de kloof zijn fenomenaal, 161 km bij 24 km, met een diepte van 550 meter. De Fish River voert trouwens alleen in de zomer water. Het uitslijpen van de Fish River heeft naar schatting twee miljard jaar in beslag genomen. Toen de zon eenmaal zo goed als onder was hebben we nog lekker een wijntje gedronken en hapjes gegeten bovenaan de canyon. Als de zon eenmaal onder is wordt het al snel koud. Dus na het borrelen en eten vertrokken we richting het kamp. Daar heb ik heerlijk een warme, ja jullie lezen het goed, een warme douche genomen en daarna ben ik gaan slapen. Morgenvroeg vertrekken we naar KAAPSTAD! Het wordt een lange rit, maar die is het dubbel en dwars waard.

6 augustus,- Kaapstad!

Vroeger dan vroeg ging de wekker. En met vroeg bedoel ik dan 04:00 uur. Ruim 800 km hadden we voor de boeg. Voor de laatste keer moesten we onze tent afbreken, schoonmaken en inpakken. Want hierna slapen we in een hostel in Kaapstad. Om 04:30 uur heb ik snel een coup á soup naar binnen gewerkt en daarna zijn we gaan rijden. Eerder dan ik had verwacht kwamen we om 07:30 uur aan bij de grens van Zuid-Afrika. Hier weer alle formulieren invullen, stempels in de paspoorten laten zetten en weer verder door trucken. Om 09:00 uur zijn we even gestopt voor een uitgebreider ontbijtje en om 15:00 uur voor de iets late lunch. Het was slechts nog 370 km tot Kaapstad. Aan het eind van de middag, rond 17:30 uur reden we Kaapstad binnen. Theo was door het dolle heen, hij was weer thuis. ''Die Donkie'', de muziek die we elke ochtend op hadden staan, hoe vroeg het ook was ging op volume tien en de stemming zat er goed in. De Tafelberg kwam in zicht, nu wel met een tafelkleedje erover heen (wolkendekbed). En omdat de zon al half onder was, was een groot deel van de stad al verlicht. Echt heel gaaf om te zien. Om 18:30 uur kwamen we aan bij het hostel, daar de backpackrugtassen in de kamers gedumpt en meteen gaan eten. Er ging echt wel wat in nu, dus kort daarna zaten we heerlijk een pizza te eten in het restaurant tegenover het hostel. Na het eten zijn we terug gegaan naar het hostel. Het was een lange dag, dus ik ben op tijd naar bed gegaan. Morgen wil ik de Tafelberg gaan beklimmen, dus dat wordt weer vroeg opstaan voordat het te warm wordt.

Liefs vanuit Kaapstad, één van de mooist gelegen steden ter wereld!