dinsdag 13 juli 2010

Argentinië en Brazilië

Zaterdag 10 juli: leaving on a jetplane

Eindelijk is het weer zover, samen met Sylvia vertrek ik richting het zonnige zuiden. Ik had helemaal geen vakantie gevoel, maar toch vertrokken we vandaag al. Om 05:30 uur checkten we samen in op Schiphol, maar daar kregen we meteen te horen dat de vlucht overboekt was en er werd aan ons gevraagd of we met KLM wilden vliegen. Opzich wel een voordeel want het was een rechtstreekse vlucht naar Sao Paolo alleen niet met gegarandeerd vertrek. Dus dat hebben we maar niet gedaan. We wilden niet het risico lopen dat de vlucht niet zou vertrekken en wij uiteindelijk op Schiphol moesten overnachten en wachten op een andere vlucht. Om 08:30 uur vertrokken we met Iberia naar Madrid voor een tussenstop. Eenmaal op de luchthaven moesten we zoeken waar de volgende gate was, want dat was nogal lastig. Enkele minuten later kwamen we erachter dat we naar de andere kant van de luchthaven moesten. Dit was 20 minuten met het treintje en nog een stukje lopen, dus dat werd even haasten. Eenmaal bij de juiste gate aangekomen was het boarden al begonnen. We kregen stoelen op rij 36, aan het eind van het vliegtuig en precies in het midden. Nu hopen dat ik niet ziek word want ik kan niet zo goed tegen het achterin zitten in het vliegtuig. Opzich waren het prima plaatsen, maar ik had liever bij het raam gezeten. Om 13:00 uur vertrokken we richting Sao Paolo met veertig minuten vertraging. Tien uur later kwamen we aan in de bruisende hoofdstad waar het intussen al donker was geworden. We haalden onze backpack rugtassen op en namen een busje naar onze pousada. In onze kleine, maar fijne pousada hebben we meteen lekker gedoucht en daarna zijn we vroeg gaan slapen, want ik was jammer genoeg goed ziek geworden tijdens de landing in Sao Paulo. Morgen reizen we verder, namelijk via een binnenlandse vlucht naar Foz do Iguacu.

Zondag 11 juli: Iguacu here we come!

Na een heerlijke lange nacht slapen vertrokken we vanochtend naar Foz do Iguacu. De vlucht vertrok om 12:20 uur en om 15:00 uur kwamen we aan op de luchthaven. Eenmaal in het hotel hebben we de rugtassen in de kamer gedumpt en zijn we doorgegaan naar de bar, waar op een groot scherm de voetbal finale Nederland - Spanje te zien was. Ondanks dat Nederland heeft verloren was het een leuke dag, maar ook wel weer vermoeiend door het heen en weer reizen. We besloten ook om deze avond vroeg te slapen want morgen hebben we de watervallen op de planning staan. Ik heb er zin in en hopelijk wordt het mooi weer.

Maandag 12 juli: Foz do Iguacu Falls

Na het ontbijt wat erg lekker was, vertrokken we om 10:00 uur richting de watervallen. Helaas was het bagger weer. Met bagger weer bedoel ik de hele dag regen en af en toe onweer. Het was zelfs best fris. Maar dit alles mocht de pret niet drukken. Eenmaal bij de watervallen aangekomen hebben we eerst de poncho aangetrokken. Daarna hebben we een rit en lopend 3 km afgelegd door de jungle. Wat was het allemaal mooi groen, echt super. De Iguacu-rivier stort zich langs een 3 km breed amfitheater in de Paraná-rivier. Het water valt, verdeeld over 275 watervallen, met donderend geraas 80 meter naar beneden. Tussen al deze watervallen liggen ontelbare kleine eilandjes. Nadat we langs de watervallen hadden gelopen gingen we naar de speedboten die onder de watervallen door varen. Het tripje was duurder dan we dachten maar dit mochten we niet missen. Dus we hebben ons snel omgekleed (shirtje en korte broek, zo min mogelijk kleding aan) en daarna de boot ingestapt. Met een flinke snelheid gingen we richting de watervallen. Eenmaal aangekomen bij de waterval 'parkeerde' de bestuurder van de boot ons onder één van de watervallen. Het was maar goed dat ik alleen een korte broek en shirt aan had want ik was uiteraard tot aan mijn ondergoed nat. Het water kletterde werkelijk zo hard naar beneden dat spreken bijna onmogelijk werd. Maar het was zo gaaf! Daarna hebben we nog neusberen gezien, wat zijn ze leuk. Na de watervallen gingen we terug naar het hotel. We kregen het nogal koud want we liepen inmiddels al 3 uur rond in drijfnatte kleding. Ook onze droge kleding was alweer nat door de regen. Het weer werd er ook niet echt beter op, het begon steeds harder te regenen. Eenmaal in het hotel hebben we een hete douche genomen en gegeten. Het is nu 22:50 uur, bij jullie thuis midden in de nacht (5 uur tijdsverschil) dus ik ga er nu maar een eind aan maken. Ik heb helemaal spierpijn van het typen want dit toetsenbord is uit het jaar nul. Morgenochtend vertrekken we naar de Argentijnse kant om de watervallen nog even te zien want daar schijnt het nog mooier te zijn. Duim dus voor me wat betreft het weer. Ik probeer snel weer een wat langer verslag te typen. Voor nu, weltrusten en tot gauw.

Liefs vanuit Foz do Iguacu, Kiran.

1. hoi meid.
    wat ontzettend leuk om je reisverslagen
    te lezen :)
    ik wens je nog heel veel plezier en ik hou je site in de gaten :)
    dikke kus eline

2. Hoi lieverd,
    wat een feest om je site weer te lezen, je schrijft zo ontzettend leuk, maar als moeder ben ik natuurlijk niet objectief ;).
    Nog bedankt voor je telefoontje van gisteravond, toch lekker om je stem weer te horen.
    Veel plezier bij de watervallen aan de Argentijnse kant vandaag en voor morgen een goeie reis naar Curitiba.

3. Annemiek en Evelien13 juli, 2010 20:33

Heeey Kiertje!
    Nouwja zeg, heb gelijk ruzie met deze site... zetten we een berichtje neer en dan is ie ineens weer weg! Nou hier een tweede poging!
    Kier wat heb je een hysterisch verhaal neer gezet! Zo te lezen heb je het super naar je zin. We gaan duimen voor beter weer, want aan onweer en regen heb je natuurlijk niks!
    Heel veel plezier verder, we houden je site goed in de gaten!
    Lieve groetjes Miek en Eef

4. Geweldig verhaal, ik heb ervan genoten. Ik kijk uit naar de volgende.. goede reis verder meis.

Groetjes, Mark!

5. Wauw... je bent al bij de watervallen geweest. Ik ben benieuwd naar je foto´s. Tot gauw Kier.. Liefs Kim!

6. Hey moppie heeeel veel plezier en geniet ervan!!