vrijdag 16 juli 2010

Argentinië en Brazilië

Dinsdag 13 juli: Argentinië

Bedankt voor het duimen. Afgelopen dinsdag hadden we stralend weer. ´s Ochtends om 10.00 uur vertrokken we richting Argentinië om vanaf die kant de watervallen te bekijken. Nadat we stempels in de paspoorten hadden laten zetten reden we verder het land in. Na een uurtje file rijden kwamen we aan bij het National Park Foz do Iguacu. De watervallen kwamen al snel in zicht en met een lekker zonnetje erbij kwamen er prachtige regenbogen boven de watervallen tevoorschijn. We hebben heel wat foto´s gemaakt deze dag. Ook hebben ruim 7 tot 8 km gelopen door het park. Het ene plekje was nog mooier dan de ander. Na de watervallen zijn we naar Devil´s Throat geweest. Hier moesten we met een treintje heen en aangekomen bij het andere station moesten we over een loopbrug van 1km lopen om Devil´s Throat te zien. Devil´s Throat is een gigantische waterval. Dit moet je werkelijk met eigen ogen zien wil je het geloven. De rivier lijkt zo stil en de stroming van het water gaat ook helemaal niet hard, daarom is het zo onvoorstelbaar hoeveel water er bij Devil´s Throat naar benenden stort. Ik heb er een filmpje van gemaakt op mijn telefoon maar helaas kan ik ze hier niet uploaden. Jullie moeten naar even googlen naar, 'Devil´s Throat Argentinië', dan krijg je een beetje een beeld van hoe het eruit ziet. Na Devil´s Throat gingen we terug richting het hotel. Het was ondertussen al 18:00 uur en het zonnetje ging zo goed als onder. Het wordt dan erg fris, maar ja, het is ook niet voor niets winter hier. Onderweg naar de uitgang van het park zagen we plotseling een toekan hoog in de bomen zitten. Echt gaaf om 'm hier in het wild te hebben gezien. ´s Avonds in het hotel hebben we heerlijk gegeten. We zijn toch een beetje op tijd naar bed gegaan want de volgende dag vertrokken we alweer vroeg naar Curitiba.

Woensdag 14 juli: een lange rit voor de boeg

´s Ochtends ging de wekker om 05:00 uur. Vandaag hebben we een lange rit voor de boeg naar Curitiba. Curitiba is een stad in het zuidoosten van Brazilië. Deze hoofdstad van de staat Paraná heeft circa 1,5 miljoen inwoners en is één van de schoonste steden van Zuid-Amerika. Om 06:15 uur vertrokken we vanuit het hotel. Onderweg hebben we een keer gestopt om wat te eten en daarna weer verder met de bus. We gingen met de lokale stadsbus dus heel snel ging dit ook weer niet. Maar het is wel erg leuk om midden tussen de locals in te zitten. Uiteindelijk kwamen we twaalf uur later aan in Curitiba waar het erg slecht weer was. Onze gids Carla die ook in Curitiba woont had haar moeder gebeld en gevraagd of we daar mochten komen eten. We waren al wat moe van de lange reis en hadden geen zin meer om een restaurant te zoeken. Dus nadat we de rugtassen op de hotelkamer hadden neergezet vertrokken we richting de ouders van Carla. We kregen een uitgebreide rondleiding door het huis en kregen een drankje van haar vader wat mijn hele slokdarm deed wegschroeien. Pff, wat een spul, maar wel erg lief. Ze waren erg gastvrij. Haar moeder had een heerlijke schaal met verse lasagne klaargemaakt en dit smaakte zeker naar meer. Nadat we onze buik hadden volgegeten gingen we terug naar het hotel. Hier hebben we eerst een hete douche genomen en daarna zijn we vrijwel meteen naar bed gegaan. Tja, het was best wel een vermoeiende dag ondanks we alleen maar in de bus hebben gezeten.

Donderdag 15 juli: trieste treinrit

Vandaag om 08:15 uur vertrokken we met een klein busje naar Morettes. Het was ongeveer anderhalf uur rijden. Daar aangekomen op het station was ons plan om een Jeep-safari te gaan maken, maar omdat het de dag ervoor zo slecht weer was geweest was een Jeep-safari niet mogelijk. We konden ook kiezen om nog een mountain bike tour te maken, maar daar werd je helemaal vies van en we hadden geen schone kleding bij ons. Samen met Sylvia, Annelaura, Marloes en Marianne zijn we onze eigen wandeltour maar gaan doen. Op een gegeven moment kwamen we bij een basisschool aan waar we hebben gevraagd of we binnen een kijkje mochten nemen. De vrouw achter de receptie moest eerst even de directeur bellen die nog geen vijf minuten later in zijn oude roestige eend kwam aanscheuren. Hij was eerst wat terughoudend maar later vond hij het prima dat we in de klassen mochten rond kijken. De klassen bestonden uit groepen van maximaal tien kinderen en de lokalen waren erg klein. Je kan het vergelijken met een huiskamer die we in Nederland hebben. Maar deze school was lang niet arm. De lokalen waren leuk aangekleed en ze hadden mooie werkboeken. Als dank voor ons bezoek kregen we allemaal een zelfgemaakte boekenlegger van de kinderen. Annelaura heeft toen een zak snoep voor de kinderen achtergelaten als dank je wel. Na ons basisschool bezoek vertrokken we naar de andere locatie van de school, hier zaten de oudere kinderen (12-15 jaar). Sommige kinderen spraken een klein beetje Engels. Dat was leuk om te horen. Toen we de school verlieten werden we helemaal nagezwaaid. Het liep intussen al tegen 12:00 uur en we zijn een restaurantje gaan zoeken en liepen langs allerlei mooie souvenirs winkels. Hier heb ik een mooi stenen beeld gekocht van een Braziliaanse vrouw, je ziet ze overal terug in het land. Alleen deze was echt één van de mooiste. Ik heb er lang over getwijfeld of ik het zou meenemen want het was omgerekend veertig euro, maar ik ga er denk ik spijt van krijgen als ik het niet had gedaan. Dus nu heb ik er een reismaatje bij. Nadat ik mijn souvenir had ingeslagen en we hadden gegeten vertrokken we met de trein vanuit Morettes terug naar Curitiba. Het was een tocht van drie uur. Veel bewolking onderweg waardoor we het mooie regenwoud lang niet zo goed zagen. Erg jammer, het werd een trieste treinrit. ´s Avonds om 18:00 uur kwamen we aan in Curitiba. Daar hebben we ons gedoucht en zijn we samen met wat jongens en meiden naar de bar geweest. Het was super gezellig en we hebben daar een heerlijke cocktail en sandwich gegeten. Eindelijk gewoon een broodje, want dat kennen ze hier niet echt buiten het ontbijt om. Om 23:30 uur gingen we terug naar het hotel. Het was een lange maar erg leuke dag.

Vrijdag 16 juli: Curitiba - Sao Paulo

Vanochtend om 10:15 uur werden we wakker. We hebben ons toen snel aangekleed, onze spullen gepakt want vóór twaalf uur moesten we uitchecken. Nadat we waren uitgecheckt heb ik mijn oma even gebeld, leuk om haar van zover weg even te spreken. Daarna hebben we een taxi genomen naar de Shopping Mall waar ik nu even op internet zit. Om drie uur vertrekken we richting Sao Paulo waar we vanavond om elf uur zullen aankomen. Dit was het weer even voor nu, mijn internettijd zit er denk ik ook alweer bijna op. Ik zal snel weer proberen iets te plaatsen.

Liefs vanuit Curitiba, Kiran

1. Hey lieverd,
    weer heel gezellig om dit allemaal te lezen.
    Ben zo blij dat je zo geniet.
    Je hebt gelijk hoor dat je dat beeld hebt gekocht, je zou inderdaad spijt hebben gehad.
    Mocht je geld nodig hebben, dan zullen pappa en ik je wel sponsoren hoor ;)
    Oma was inderdaad heel erg blij dat je haar belde, ze belde meteen daarna naar huis om het te vertellen.
    Lieverd, een hele goeie reis naar Sao Paulo en ontzettend veel plezier daar.
    Tot sms/mails
    Veel liefs, dikke kus

2. Hey mop,
    wat leuk om je verhalen te lezen. Zo kunnen wij in Nederland ook lekker mee genieten! Geniet er maar lekker van dat heb je wel verdiend na zo'n druk schooljaar!
    Heel veel plezier in Sao Paulo en doe voorzichtig!

Dikke kus Rachelle

ps. Ik heb de baan hoor :)

3. Hoi Slaassie,
    Leuk om je verslagen te lezen. Hoop dat jullie het erg naar je zin hebben en kijk uit naar het volgende verslag.

Liefs, ome Leen en tante Dickie

4. Klinkt weer allemaal erg leuk kier!
    Gaat het reizen nog een beetje kan me in Afrika herinneren dat het niet altijd goed ging ;)
    Die watervallen leek dat een beetje op die in Zambia of waren deze nog indrukwekkender.
    Ga je nog foto's plaatsen of trekken die computers het daar niet :)

Enuh hoe vinden ze nederlanders nu na het wk....

hihih!

Ben benieuwd naar het vervolg!

Xx

5. Kiraaan, waar blijven je foto´s? Ik ben wel heel erg nieuwsgierig hoor. Ik hoop ze snel te zien :) Ik kijk uit naar je volgende verslag.

Groetjes Mark

6. Kier wat een leuke verslagen. Jammer dat de foto´s nog niet gelukt zijn. Ik wacht met spanning op je mooie kiekjes. Geniet nog lekker meis..

Liefs en een dikke xxx
    Nathalie

7. Kier

Leuk verslag! Leuk om te lezen (tip Garganta del diablo betekent Devil's Throat (keel van de duivel) niet Devils Eye (oog van de duivel).