donderdag 22 juli 2010

Argentinië en Brazilië

Dinsdag 20 juli: beautiful Paraty

'Zonder jas stap ik naar buiten, begin ik mijn tocht vol goede moed, ik moet me inhouden niet te gaan fluiten, zo loop ik de zon tegemoet'.

Na de 'slechte' dagen van afgelopen week waarin we veel miezer regen hebben gehad, is het vandaag erg mooi en zelfs warm. Om 11:30 uur vertrokken we vanuit Ilha Bela naar Paraty. Paraty is een klein koloniaal plaatsje aan de groene tropische kust tussen Rio de Janeiro en São Paulo. Met de veerboot staken we over naar het vaste land en vanaf daar was het nog drie tot vier uur rijden naar Paraty. Onderweg hebben we nog even een korte stop gemaakt om wat boodschappen te doen en om wat te gaan eten. Het boodschappen doen is ook wel leuk. Ze hebben hier zoveel leuke andere dingen als thuis. Oh, ha, dit is ook wel even leuk om te vertellen: een week geleden kocht Roel in de supermarkt Droste. Dat zijn van die kleine chocolaatjes in een soort kokertje. Later kwamen we erachter dat hij daar 16 Reais voor heeft betaald en dat is omgerekend acht euro. Eén chocolaatje kost dus bijna één euro, want zoveel zitten er niet in. Zo zie je maar dat niet al het eten hier heel goedkoop is. Om 15:45 uur kwamen we aan in Paraty. Nadat we de spullen op de kamer hadden neergelegd en ik even naar huis had gebeld zijn we meteen de stad in gegaan. Het was immers nog licht. Paraty is een mooi oud stadje met veel mooie gebouwen. De meeste huizen zijn wit maar allemaal hebben ze mooie gekleurde deuren en kozijnen. We zijn een stuk gaan lopen en kwamen uiteindelijk aan bij een strand waar we de zonsondergang vanaf de pier hebben gezien. Erg mooi. ´s Avonds hebben we gegeten bij een bar/restaurant genaamd Pararty 33. Het eten was heerlijk en er speelde een erg leuke band. Vooraf zei de ober al dat als we wilden blijven zitten en de band kwam we hiervoor wel moesten betalen. Het was maar acht Reais, dat is ongeveer vier euro. We hebben daar een leuke avond gehad. Morgen gaan we met de Schoener, een zeilboot de eilandjes af varen. Er schijnen mooie snorkel plekken te zijn dus ik ben erg benieuwd. Mijn snorkel heb ik in ieder geval bij me, dus dat gaat zeker goed komen.

Woensdag 21 juli: zon, zee, strand en snorkelen

Vandaag gingen we met de Schoener de afgelegen tropische eilandjes af varen. Om 10:30 uur werden we opgehaald en lopend gingen we naar de haven. Daar lag een mooie boot op ons te wachten. We vertrokken vrijwel meteen en op het water was het heerlijk. Het was warm, maar met een lekker windje erbij was het goed uit te houden. Onze eerste stop was bij een klein strandje waar je kon snorkelen, alleen was hier niet veel te zien. Vanaf de boot sprongen we het water in wat echt super lekker was. Ongeveer 45 minuten later voeren we naar het tweede strandje. Hier was het vrij ondiep en kon je vanuit de boot naar het strand toe zwemmen. Hier hebben we even stil gelegen voordat we weer verder gingen. Onderweg maakte een kok heerlijk eten voor ons klaar. Je kon kiezen uit vlees (kip), vis, patatjes en dat alles met rijst, salade en een lekker stroganof sausje. Knap hoor hoe je op een boot zo lekker kan koken. Aangekomen bij het laatste strand zagen we schildpadden zwemmen, echt super tof! Vele sprongen meteen het water in om de schildpadden van dichtbij te zien, maar ze waren ´m meteen gesmeerd. Het liep intussen al tegen 16:00 uur en we voeren terug naar de haven. Van de kok kregen we nog een chocolaatje wat typisch Braziliaans is. Het bestaat uit een bol pure karamel met daarover hagelslag. Ik vond het niet heel lekker en het was veel te machtig. Maar goed, 'je moet het gewoon proberen hé?', aldus Wob. Terug in de haven gingen we naar het hotel waar we ons hebben gedoucht. Daarna zijn we met Annelaura en Marloes gaan eten in het stadje. Het was een zeer goedkoop avondje want de helft van onze bestelling stond niet op de rekening. Wij deden of onze neus bloedde en hebben keurig betaald wat er op de rekening stond. Deze avond hebben we dus gegeten voor vijf euro per persoon. Als laatste gingen we nog even naar een ijsbar toe waar je zelf je eigen ijs kon maken. Er stonden allemaal bakken met diverse smaken schepijs, ik denk wel 12 bakken. Daarna kon je je eigen sausje erover doen zoals aardbei, chocolade, banaan, karamel en noem maar op. En als laatste kon je nog M&M, nootjes e.d. erover heen strooien. Dus zo had ik een lekker ijsje voor mezelf gemaakt voor maar vijf reais, omgerekend maar weer 2,50 euro. Het was een heerlijke dag geweest, dus na het ijsje eten zijn we terug gegaan naar het hotel. Allemaal zo rozig als ik weet niet wat.

Donderdag 22 juli: Paraty - Ilhe Grande

Vanmiddag om 13:00 uur vertrekken we vanaf Paraty naar Ilhe Grande. Het is eerst drie uur rijden naar de boot en vanaf daar nog anderhalf uur varen. Ik ben benieuwd hoe het eiland is, hopelijk kunnen we hier weer mooi snorkelen. Ik zal snel weer wat schrijven vanaf Ilhe Grande. Eind deze week vertrekken we naar RIO DE JANEIRO. Duim voor me dat het mooi weer is, want met 'slecht' weer kunnen we de Corcovado niet op naar Cristo vanwege eventuele modderstromingen.

Tot gauw. Liefs vanuit Paraty, Kiran

1. Kiertje niet zeeziek geworden op de boot! hihih! Gaaf hoor allemaal!
    Zal voor je duimen!

Xx

2. Hoi Meissie
    Ik kan me wel in de gedachtengang van die schildpad verplaatsen hoor.
    Die heeft jullie lekker zien eten en toen hij de mensen in het water zag springen dacht hij: "wegwezen voordat ik in de soep belandt".
    Lekker dat het duimen voor goed weer helpt , ik zal er mee doorgaan!!
    Veel plezier weer verder , ben benieuwd naar je volgende reisverslagen en natuurlijk de foto's

HVJ XXXX Papa

3. Hoi lieverd,
    wat heerlijk om te lezen dat je zo geniet.
    Vooral omdat het in de eerste week van je vakantie zo nat was.
    Nu ben je ook nat, maar dat komt van het zwemmen :)
    Gaaf dat je een schildpad hebt gezien, was het een grote?
    Vandaag ben je tot zondag in Ilha Grande, hoop dat het daar ook genieten voor je is. Zo te lezen in de reisbeschrijving, is daar ook genoeg te doen.
    Lieverd, ik hoop snel een smsje van je te ontvangen.
    Geniet van je vakantie.
    Dikke (K)

4. hoi Kiran,
    volg al bijna 2 weken je verslagen. Echt gaaf om te lezen dat je allemaal leuke dingen meemaakt en onderneemd. Om wijs gaaf allemaal geniet en wat maak je ons gek met je leuke mooie ervaringen. Nog heel veel plezier met alles en blijf je volgen.
    RDJ

5. Hey meis, ben je lekker aan het genieten? Volgens mij zie je genoeg moois! Is de groep ook een beetje leuk? Vast niet zo leuk als naar Maleisië.. ;) Veel plezier nog tijdens je laatste week en hopelijk lukt het om een mooie foto te maken van Christo!
    xx

6. Emine Gürbüz26 juli, 2010 17:28

Hey Kiran! Echt superleuk om dit allemaal te lezen. Geniet van je vakantie!

Groetjes,
    Emine.

7. Al een cocktail op mij gedronken?
    haha braziliaanse...
    Wat zullen jullie al veel gezien hebben en jullie gaan nog veel meeeeer zien.. Heerlijk meid! Geniet er nog ff van!