donderdag 29 juli 2010

Argentinië en Brazilië

Vrijdag 23 juli: Ilha Grande Island

Gisteren zijn we aangekomen op Ilha Grande, één van de backpackers eilanden in Brazilië . Ilha Grande was tot 1994 een gevangeniseiland, waar buiten gevangenen en bewaarders niemand een voet aan grond mocht zetten. Tegenwoordig is het eiland voor iedereen toegankelijk. De tijd heeft er praktisch stilgestaan. Er zijn bijvoorbeeld geen wegen, alle vervoer gaat over smalle en soms steile bospaadjes. Met de veerpont voeren we in anderhalf uur naar het eiland toe. Hier aangekomen hadden we weer een heerlijke pousada in de bergen. Vandaag werd het tijd om iets actiefs te ondernemen, dus ik ben samen met Marloes en Annelaura de bergen in gegaan. Vandaag stond er op ons programma dat we afgelegen tropische eilandjes gingen bezoeken. Hier kon je met de boot komen, dit was dan één uur varen, of je kon een wandeling maken van tweeënhalf tot drie uur. Sylvia is met een groepje met de boot gegaan en ik wilde graag lopen. Dus zo gezegd zo gedaan. Na tweeënhalf uur lopen kwam ik samen met Marloes en Annelaura aan bij het eerste strand, 'Palmas'. Hier hebben we even lekker wat gedronken en genoten van de rust. Er waren slechts tien tot twaalf mensen op het strand te vinden. Nadat we wat waren bijgekomen ging de tocht verder en klommen we de volgende berg op. Onderweg zagen we allemaal aapjes, echt super leuk om ze in het wild te zien. Na weer een uur gelopen te hebben kwamen we aan in Pouso. Ook dit strand was weer erg rustig en de natuur was geweldig mooi. We hebben even rondgelopen en meteen door naar de volgende berg. Want daarachter zou onze eindbestemming zijn, het strand 'Lopes Mendes'. Nadat we de laatste berg op gingen hoorden we van ver het geruis van de zee al. Dus even doorlopen en straks lekker relaxen op een parelwit strand met een mooie blauwe zee. We verheugden ons erg op een frisse duik na al dat klimmen, klauteren en zweten. Na vier en een half uur gelopen te hebben door de bergen werden we beloond met inderdaad, een parelwit strand en een mooie blauwe zee. Jammer genoeg was het op dit strand wat drukker en waren er een aantal surfers. We hebben ons neer laten vallen in het zand en hebben daarna niets meer gedaan. Dit beviel ons erg goed. Rond 16:00 uur ging de laatste taxi-boot terug naar Abaao, het strand waar we zijn begonnen. Die moesten we ook zeker halen anders werd het overnachten op Lopes Mendes. Rond 17:30 uur stapte ik de hotelkamer in waar ik eerst heb gedoucht. Daarna ben ik samen met Sylvia, Marloes en Annelaura gaan eten. Na het eten zijn Sylvia en ik terug gegaan naar onze hotelkamer waar Sylvia tot onze grote schrik een dikke, grote vette kakkerlak zag. Na vijftien minuten hysterisch op bed te hebben gezeten (eigenlijk gesprongen) en met een zaklamp achter de kakkerlak aan zijn gegaan heeft Marja, onze buurvrouw ons verlost van de kakkerlak.

Zaterdag 24 juli,- Rustdag
Vanochtend vroeg werden we wakker en zagen meteen al dat de regen met bakken uit de lucht kwam. We hadden verder geen plannen voor deze dag, dus we hebben het rustig aan gedaan. Ik ben lekker in de hangmat gaan zitten op onze veranda met mijn iPod. Dit was prima uit te houden. Mijn huisdier, een rode kat zat gezellig bij me en samen luisterden we naar de muziek.´s Avonds zijn we uit eten geweest en daarna hebben we onze backpack weer gepakt want morgen gaan we naar RIO DE JANEIRO! Yeah, eindelijk, hier heb ik echt naar uitgekeken.

Zondag 25 juli: RIO DE JANEIRO!

´When my baby, when my baby smiles at me, I go to Rio... de Janeiro´

En met dit liedje reden we zondag om 12:00 uur Rio de Janeiro binnen. De bruisende miljoenenstad Rio ligt aan zee en heeft prachtige brede stranden en ruige rotsachtige heuvels. Het is één van de meest dichtbevolkte steden van de wereld. De bewoners van Rio, 'cariocas' genaamd (net zoals Marloes en Annelaura), zijn van gemengde afkomst. We waren ´s ochtends om 06:00 uur opgestaan om de boot van 08:00 uur naar het vaste land te halen zodat we ook een beetje op tijd in Rio aankwamen. We hebben een hotel aan het beroemde strand, de Copacabana. Nadat we onze backpacks op de kamer hadden gedumpt zijn we meteen langs de boulevard gaan lopen. We hebben op een terras wat gedronken en lekker naar de mensen gekeken, want hier zie je echt van alles. Oude mannen met een veel te bruine lelijke huid, mooie mannen met een lichaam dat onder de olie zit, vrouwen met een té kleine bikini, kinderen die spelen in zee en zandkastelen maken op het strand, mannen en vrouwen die aan het beachvolleyballen zijn en ga zo maar door. Sylvia en ik keken elkaar aan en het drong nog niet echt tot ons door dat we in hartje Rio de Janeiro waren. Na onze wandeling zijn we boodschappen gaan halen en hebben we ´s avonds even simpel een broodje gegeten op onze hotelkamer. Morgen gaan we naar Cristo Redentor en maken we nog een citytour door de stad. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar... ik kijk er alweer naar uit en heb er mega veel zin in.

Maandag 26 juli: een wereld-dag!

Hé, weer een droom die gaat uitkomen! Want vandaag zijn we naar Cristo Redentor geweest op de Corcovado. ´s Ochtends vroeg kochten we een kaartje om met het tandradtreintje naar boven te gaan. Het tochtje naar boven duurde ongeveer vijfentwintig minuten en onderweg hadden we mooi uitzicht over de stad. Boven aangekomen moesten we nog een aantal trappen op en de rug van Cristo was al in zicht. Eenmaal aangekomen op de top met Cristo voor me sprongen letterlijk de tranen in mijn ogen. Hier had ik van gedroomd, dit wilde ik zó graag! Ik kan het bijna niet omschrijven wat voor gevoel ik kreeg toen ik boven stond. Vele foto´s volgden en genoot ik van het uitzicht over heel Rio de Janeiro. Vandaag hadden we het mooiste weer van de wereld want de lucht was strak blauw en het was rond de 30 graden. Cristo was net uit de steigers vandaan gehaald, dus mijn dag kon niet meer stuk. Langzamerhand werd het boven drukker en drukker met toeristen, dus na anderhalf uur besloten we om naar beneden te gaan. Vanuit Cristo reden we naar het Maracanã stadion. In de hal van het stadion lagen allemaal voetafdrukken van het Braziliaanse elftal. Daarna zijn we door de spelerstunnel het stadion in gegaan. Het stadion was niet heel erg mooi maar echt onwijs groot. Het was tof om hier even geweest te zijn. We zijn niet al te lang blijven hangen want we wilden nog veel meer zien in de stad. Dus we namen de bus naar Lapa. In Lapa is de beroemde trap, die bestaat uit duizenden tegels die allemaal zijn meegenomen door toeristen. Ook Snoop Dogg heeft één van zijn videoclips hier opgenomen, 'Beautiful'. Vanuit Lapa gingen we naar de Suikerbroodberg. Aangekomen bij de berg kochten we een kaartje voor de kabelbaan en aangekomen op de eerste berg had je uitzicht over de Copacabana, het stadion, de luchthaven én Cristo. De cable cars hebben nu al zo'n eenendertig miljoen toeristen vervoerd. Als je met de cable car naar boven gaat maak je twee stops. De eerste is op 168 meter hoogte: de Morro da Urca. Er is daar een restaurant, heliport en uitzichten over de Yacht Club en Botafogo Bay. De tweede stop biedt uitzichten over Copacabana strand. Echt supertof om Cristo nu van de andere kant te zien. We namen het tweede kabelbaantje naar boven en het uitzicht werd alleen maar mooier met de ondergaande zon. Ook hier werd het alsmaar drukker met toeristen die vanaf de Suikerbroodberg de zon wilden zien ondergaan. We hebben ongeveer anderhalf uur boven gezeten en net vóór de ergste drukte zijn wij naar beneden gegaan. We gingen met de bus terug naar het hotel waar we om 17:30 uur aankwamen. ´s Avonds zijn we met de taxi terug gegaan naar Lapa waar we in een super gezellige Samba-bar zijn uit geweest. We wilden graag ook naar een club in Rio maar de entree in de ene club is 120 Reais (60 euro), dus dat is me even te gek. Ook in de barretjes is het super gezellig. Vandaag was een lange dag, maar wel één om nooit meer te vergeten.

Dinsdag 27 juli: down town

Vandaag zijn we met Carla down town Rio ingegaan. In down town zie je echt alles. Rijke en arme mensen, luxe woningen en gebouwen en krottenwijken. De drukte van de mensen is ook niet te beschrijven. Vooral om 12:00 uur komt iedereen zijn hol uit om te eten. Het is een drukte die je eigenlijk met eigen ogen moet zien. Op een gegeven moment gingen we een hele oude kathedraal in die er van binnen erg mooi uitzag. Carla vertelde dat er jaren geleden hier honderden kinderen zijn doodgeschoten. Tegen de avond als de toeristen en 'rijke' mensen weg waren sliepen er straatkinderen voor de kathedraal. De politie vond dat daar een eind aan moest komen en zo schoten vijf agenten honderden kinderen achter elkaar dood. Heel raar om nu op dezelfde plek te staan. Vanuit de kathedraal zijn we naar de grootste bibliotheek van de stad gegaan. Daar aangekomen kon ik opnieuw mijn ogen niet geloven, het leek wel een paleis. Het was echt super mooi van binnen en er waren denk ik wel vijf verdiepingen als het niet meer was. Jammer genoeg mochten we niet helemaal naar boven want we hadden geen paspoorten mee de stad in. Deze liggen veilig in de kluis in de hotelkamer. Vanuit de bibliotheek zijn we naar Santa Teresa gegaan en met een oud geel treintje gingen we naar boven. Het treintje zat zo vol dat de mensen aan de buitenkant van het treintje hingen. Boven aangekomen hebben we wat rondgelopen maar er was eigenlijk niet veel te doen en te zien. Maar het treintje opzich vond ik al leuk. Onderweg sprong er een kabel dus kon het treintje niet verder. We hadden twee opties: óf wachten, óf lopend naar beneden. We kozen voor het laatste. Na een uur gelopen te hebben kwamen we beneden aan en pakten we de metro terug naar de Copacabana. ´s Avonds hebben we gegeten in een restaurantje aan het strand en zagen we de maan opkomen. Nee, niet de zon onder zien gaan, maar de maan zien opkomen, dat is weer eens wat anders en ook heel gek om te zien. De lasagne in het restaurant smaakte heerlijk. Na het eten hebben we nog wat rond gelopen op de boulevard en daarna terug naar het hotel. Voor morgen hebben we nog geen plannen.

Woensdag 28 juli: tas gered van verdrinkingsdood

Vandaag hadden we even geen wekker gezet, met het gevolg dat we pas om 11:30 uur wakker werden. Eerlijk gezegd was het heerlijk om even uit te slapen. Nadat we ons hadden aangekleed zijn we naar het strand gegaan waar we van de zon hebben genoten. Aan de linker kant van het strand, (het strand is 2 km lang), zagen we dat het opeens vloed werd. Maar ach, daar hadden wij geen last van dachten we. Wij zitten er tenslotte meters vandaan. Ondertussen gingen we wat eten in een restaurant en toen we terug kwamen zagen we dat de golven wel erg hoog waren geworden. Wij besloten om onze handdoek uit te spreiden, ver van de zee af. We gingen zitten en ik deed denk ik even twee minuten mijn ogen dicht totdat ik een berg water over me heen voelde komen. Sylvia en ik sprongen op, pakte als een malle onze tas en renden omhoog. Vandaag heb ik dus mijn tas + inhoud (spiegelreflex) gered van de verdrinkingsdood. Het zonnetje ging al snel onder, dus we zijn naar het hotel gegaan waar we al het zand van ons af hebben gespoeld. Daarna ben ik nog even de stad in gegaan waar ik wat cadeautjes heb gekocht, boodschappen heb gedaan en nu even op internet zit. Ik vind dat ik wel weer genoeg heb geschreven. Dus ik zeg, tot gauw allemaal!

Liefs vanuit hartje Rio de Janeiro, Kiran

1. Hey moppie

Wat fijn dat jij, als heiden, dan toch door cristo zo met open armen werd ontvangen zeg.
    Ik heb wel eens horen zeggen dat Hij geen onderscheid maakt , nou dat klopt dus dan ook !
    Maar die kabelbreuk van het treintje op de terugweg was dan toch weer duivelswerk.
    Je maakt ons met je verhalen wel erg nieuwsgierig naar de foto's.
    Zie je nou wel dat twee minuten ( denk je )ogen dicht grote gevolgen kan hebben , bijna je tas verdronken!
    Veel plezier nog de laatste dagjes van je vakantie en gauw weer tot ziens.

HVJ XXXX
    Papa

2. Hey lieverd,
    weer een feest om je reisverhalen te lezen.
    Ben blij dat je zo geniet en dat het weer toch nog mooi is geworden, vooral tijdens je trip naar cristo.
    Lieverd, voor strakjes een goeie reis naar Buzio en geniet van je laatste vakantiedagen in Brazilie.
    Tot maandag op Schiphol moppie :)
    Veel liefs.
    (K)

3. erg hoor al die reisjes , ik heb met je te doen!

4. Kiran,

Zo te zien loop ik aardig wat dagen achter wat betreft het lezen van je reisverslagen. Meid, wat moet jij genieten daar. En wat super dat jullie mooi weer hadden bij Cristo. Geniet nu nog van het mooie Brazilie, en een goede reis naar huis.

Groetjes Mark

5. Kier, waar blijven de foto's van Cristo? Ik ben reuze benieuwd hoe Hij na zijn renovatie eruit is komen te zien.

Liefs Arthur

6. Hoi meissie!
    Wat heb je toch een enorme mooi vakantie zeg!! Echt heel leuk om alles te lezen en wat een leuke foto's!Wat is de maand voorbij gevlogen! Maar ik mis je wel hoor ;) Geniet nog even van je super vakantie!!!!
    Dikke kus, Eline

7. Hey Kiran,

Wat een leuke verhalen schrijf je en wat zien de foto's er goed uit. Zo te zien vermaak je je prima. Geniet er nog even lekker van.

Liefs Kelly

8. Lieverd, wat een geweldige foto's van jou bij Christo Redentor! Wat moet jij hier hebben genoten zeg.. dit wilde je natuurlijk al zo lang! De videoclip van Snoop Dog heb ik even opgezocht. Wat vet dat je ook daar bij de trap bent geweest. Geniet nog even van je laatste dagen. Ik kijk uit naar je (laatste) reisverslag.

Liefs vanuit Hollanda!
    xx Nathalie

9. Heeeyy Lief...
    Vertel me, hoe gaat het met je?? Ik ben zo onwijs benieuwd wat je allemaal mee maakt!!
    Oww kier wij hebben ook zulke mooie dingen gezien in Egypte! Heel veel foto's gemaakt om jou alles te kunnen laten zien!
    Hoop dat we elkaar snel weer zien!!
    Dikke kus X x

10. Hey Kiran,

Ik kwam je website tegen via google. Ik vertek binnenkort naar Brazilie. In welk hotel zat je in Rio de Janeiro? Ik wil ook graag een hotel vlak bij de Copacabana, maar er zijn er téveel om uit te kiezen. Ik zal je mijn e-mail adres toesturen. Ik hoop dat je me er even over terug wilt mailen.

P.S.
    Zo te lezen heb jij een mooie reis in Brazilie achter de rug. De foto's van Cristo Redentor zijn trouwens te gek!