vrijdag 2 september 2011

Oostenrijk

Dit jaar had ik in de zomervakantie geen reis gepland omdat het met oma niet goed ging. Het idee dat ik terug moest komen van verre bestemming leek me geen goed idee, en daar heb ik achteraf goed aan gedaan. Oma is helaas op zondagmiddag 31 juli overleden. De weken daarna waren leeg, heel erg leeg. Ik ging vanaf 30 juni om de dag naar haar toe, en de laatste week elke dag. En nu was ze er ''opeens'' niet meer... Drie weken na oma haar overlijden stelde pap voor om er even tussenuit te gaan met z'n drieën. Ik had intussen twee vrije weken opgenomen van mijn werk, en verder niks gepland. Dus we boekten een appartement in Oostenrijk, in de plaats Abtenau.

Vrijdag 26 augustus: Assendelft - Abtenau

In alle vroegte vertrokken we vrijdag 26 augustus met de auto naar Oostenrijk. Het was een rit van ongeveer twaalf uur. We hebben rond 10:00 uur een kop koffie gedronken bij een wegrestaurant, en daarna reden we weer verder. Het zonnetje kwam al lekker door en binnen de kortste keren werd het al erg warm in Duitsland. Rond 13:00 uur zijn we wezen lunchen en daarna zijn we in één keer doorgereden naar Abtenau waar we aan het eind van de middag aankwamen. Het appartement zag er superleuk uit en de kamers waren perfect! We zijn meteen naar de Spar gegaan om wat boodschappen te halen en zijn die avond vroeg gaan slapen. We waren nogal gaar van de lange autorit.

Zaterdag 27 augustus: Terug naar Mallnitz voor één dag

Zaterdagochtend was het erg bewolkt. We dachten dat het vandaag niet zo'n heel mooi weer zou worden om de bergen in te gaan, dus besloten we om naar Tante Rosemarie en Eric te gaan in Mallnitz. Boven in het dorpje hebben zij een hotel opgestart jaren geleden. Ik kwam er voor het eerst toen ik twee jaar oud was. Hotel/restaurant Sonnenhof ligt aan een smal, maar kristalhelder watertje. Langs het water loopt een pad. Ik heb dat pad wat aantal keren gelopen zeg, heerlijk om daar te wandelen. Aan de 'overkant' van het hotel loopt de spoorbaan voor de autotrein. We konden dit keer weer met de autotrein vanaf Obervellach naar Mallnitz gaan, of door de Tauerntunnel. We kozen dit keer voor de laatste optie omdat ik zelf wilde rijden. Onderweg hebben we uren in de file gestaan, en het weer werd er vandaag ook niet beter op. De regen kwam met bakken uit de lucht. Eigenlijk was het prima weer om een dag naar Mallnitz te gaan. Rond 14:30 uur kwamen we boven aan in het dorpje wat er nu uitgestorven uitzag. Wat een verschil met vroeger toen het nog altijd een leuk uitziend dorp was. We bezochten Tante Rosemarie en Eric, we hebben wat gegeten en wat gedronken en zijn toen weer gegaan. We besloten dat dit de laatste keer was dat we in Mallnitz zijn geweest. We hebben hier niets meer te zoeken. Natuurlijk koesteren we alle vakanties die we hier ook hebben doorgebracht de afgelopen jaren. Maar nu was het zo ongezellig geworden, we konden het niet meer terug... 'S avonds toen we terug kwamen in Abtenau hebben we gewandeld en zijn we naar het dorpsplein geweest waar het erg gezellig was, en waar we nog op een terrasje wat hebben gedronken.

Zondag 28 augustus: Op 2036 meter hoogte!

Het weer van vandaag was van 's ochtends af aan al heerlijk. De wolken waren al snel weggetrokken en het werd al snel warm. We besloten om vandaag naar de Stausee te gaan op 2036 meter hoogte, want met dit heldere weer hadden we goed uitzicht over de bergen. In anderhalf uur reden we naar Kaprun waar we de kaartjes kochten om met de lift omhoog de bergen in te gaan. Het was geen gewone kabelbaan, maar een plateau met omheind stalen hekken. In zes minuten werden we naar 1600 meter hoogte gebracht. Vanaf daar reden we zigzaggend door tunnels naar een hoogte van 2036 meter. Toen we uitstapte was het lekker warm, iets wat we niet hadden verwacht op deze hoogte. Het stuwmeer is gevuld met 84,9 kubieke meter water, en de hoogte van de dam is 102 meter hoog en 494 meter lang. De kleuren van het water, de lucht en de bergen gaven een mooi plaatje weer, zie foto's hieronder. We hebben boven gewandeld en heerlijk in de zon gegeten en genoten van het mooie weer.

Vandaag was oma de hele dag in mijn gedachten want het was alweer vier weken geleden dat ze is overleden. Hopelijk reist ze met ons mee, en ziet ze al het moois wat wij zien...

Maandag 29 augustus: Lichtensteinklamm

Het stralende weer blijft aanhouden. Na een heerlijk uitgebreid ontbijt wat Ursula, de gastvrouw elke ochtend voor ons maakte zijn we naar St. Johann gereden om de Lichtensteinklamm te bezoeken. Deze kloof is één van de diepste wildwater kloven in de Alpen. Aan de zijkant van de kloof is een houten loopbrug gemaakt waar je naar een waterval toe kan lopen. In combinatie van de zon en de nevel verscheen er een mooie regenboog boven de waterval. Helaas was de waterval het eindpunt van de Klamm. Het viel me eerlijk gezegd een beetje tegen, maar goed, ik ben er wel geweest en het was toch weer een leuk uitje. Nadat we bij de Klamm waren geweest zijn we terug gereden naar Abtenau waar we op het dorpsplein lekker een ijsje hebben gegeten. Daarna zijn we naar ons appartement gelopen waar we hebben genoten van de zon en niks hebben gedaan. Ook dit was prima te doen.

Dinsdag 30 augustus: Wandelen door Salzburg

Een bezoek aan de stad Salzburg, de stad van Mozart, mocht ook niet ontbreken. Het was vandaag niet heel warm, dus prima weer om in de stad rond te slenteren. We reden met de auto richting Anif, een grote parkeerplaats waar we de auto hebben geparkeerd. Met het ticket van de parkeerplaats konden we ook gebruik maken van het openbaar vervoer. We namen de bus naar de binnenstad waar we uitstapte bij de Dom. Het plein voor de Dom is enorm groot, en is omring door zuilgalerijen. De barokke voorgevel van de Dom neemt het hele plein in beslag, en heeft ook onwijs veel mooie details. In de Dom is er plaats voor 10.000 mensen. Binnen hebben we rondgekeken en een kaarsje opgestoken voor de opa's en oma's. Vanuit de Dom zijn we naar de Festung Hohensalzburg geweest, een kasteel op 542 meter hoogte. Het kasteel is in de 11e eeuw gebouwd en was bedoeld voor de aartsbisschop. Vanaf hier hadden we een mooi en goed uitzicht over de stad. Nadat we boven hadden rondgewandeld namen we het treintje weer naar beneden. We liepen naar het Residentzplatz, waar op het midden van het plein een grote fontein staat. Vroeger was dit plein een kerkhof en een woonwijk, maar later moest dat wijken voor een paleis. Ook zijn we nog naar het geboortehuis en graf van Mozart geweest. Na vijf uur te hebben gewandeld in de stad zijn wat op een terrasje wat wezen eten. Het zonnetje kwam goed door, en ook nu werd het weer warm. We hadden de belangrijkste bezienswaardigheden van de stad gezien en besloten om met de bus terug naar de auto te gaan. Het was een leuke dag, en wat hebben we weer genoten van het mooie weer.

Woensdag 31 augustus: relax dag!

Tja, wat kan ik zeggen over vandaag... we hebben vandaag niks bijzonders gedaan. We hebben opnieuw genoten van het zonnetje. Elke dag is het minimaal 25 graden. De wolken waren vandaag weer snel weggetrokken, dus we zijn 's ochtends vroeg met de kabelbaan de bergen in geweest. Vanaf boven hadden we goed uitzicht over Abtenau. In de bergen zijn we wezen wandelen. 's Middags zijn we naar de Postalm geweest en lekker op ons grote balkon gezeten en genieten van het mooie uitzicht. Aan het eind van de dag zijn we de koffers gaan pakken en zijn we heerlijk uit eten geweest in één van de restaurants in het dorp.

Donderdag 1 september: Abtenau - Assendelft

Na het laatste overheerlijke ontbijtje wat bestond uit verse kaiser bolletjes, ei, jam, thee en jus 'd orange zijn we de koffers in de auto gaan zetten. We reden om 08:26 uur weg uit Oostenrijk, en zaten vijfenveertig minuten later al in Duitsland. Het ging allemaal vrij snel tot zover. Het weer was in het begin erg slecht en we konden niet harder dan 100 km per uur rijden. Maar zodra de regen was opgehouden en de zon weer verscheen reden we met zo'n 130/140 km per uur over de Duitse autobaan richting Nederland. Om 18:00 uur reden we hier de grens over, en jawel, je merkt dat je meteen weer ''thuis'' bent. Overal meteen file en 80 km zones. Bah! Met enige file in Nederland door een vrachtwagen die op z'n kant lag, waren we 's avonds rond 22:00 uur thuis. Het was een emotionele vakantie. Maar erg fijn om er toch even tussenuit te zijn. Ondanks alles hebben we erg genoten met z'n drieën.

Liefs vanuit Assendelft, Kiran!

1. Lieverd, wat een leuke weblog heb je weer geplaatst. Oma heeft zeker met jullie meegereisd :) Fijn dat jullie er even tussen uit zijn geweest. Liefs en een dikke kus! xx

2. Hey little traveler,
    Ik kreeg mail van m'n zusje met het verhaal dat je een verdrietige zomer achter de rug hebt en meteen de link van je nieuwe weblog. Als ik het had geweten had ik je eerder gecontact, sorry. Ik kijk sinds 5 weken mijn mail weer eens, internet is hier erg traag. Wat fijn dat je toch nog een weekje weg bent geweest, emotioneel zal het zeker zijn geweest. Gelukkig hebben jullie veel steun aan elkaar. Je verhaal is zoals altijd weer leuk, en de foto's zijn weer mooier dan ooit. Lieverd veel sterkte. xx vanuit Ghana

P.S. Hier alles goed. Het werk als arts bevalt me hier erg goed.

1. Maakt niet uit. Kon je ook niet weten. Fijn dat aan de andere kant van de wereld alles goed gaat. X

3. Hoi lieverd,

het was ook een fijne, maar toch emotionele vakantie. Oma is ook vaak in onze gedachten geweest. Ze zal ook zeker zijn meegereisd.
    De foto's zijn een leuke herinnering. Het is inderdaad jammer dat Mallnitz zo leegloopt. Zeker wat betreft het aantal eetgelegenheden en leuke winkeltjes, maar is nu eenmaal niet anders. Tante Rosemarie was erg blij dat ze ons zag en kon weer ff lekker met je knuffelen, zoals ze altijd deed zodra ze je zag.
    Je website ziet er zoals gewoonlijk weer SUPER uit, maar ik ben ook niet anders van je gewend. ;)

1. Dat was het zeker. Ondanks deze rot zomer hebben we een fijn weekje achter de rug. XXX

Verwijderen
  4. Foto's zien er leuk uit kier!!

5. Lieve Kiran,
    Wat fijn dat jullie er nog even tussen uit zijn geweest. Je hebt weer erg mooie foto's gemaakt. Ik wens jou, en je ouders veel sterkte toe met het verlies van oma.
    Liefs Liza

6. Oooh wat mooi!!! Combinatie van water, groen en sneeuw. Prachtige locatie!

7. Heerlijk, geniet er maar lekker van meis!:)

8. Goed beezug Kiran! Geniet ervan! Cheers!

9. Hoi Kiran,
    Ten eerste, nog gecondoleerd met oma. Wat zal het een gemis zijn nu ze er niet meer is. Wel erg fijn dat jullie nog een weekje zijn weggeweest. Je hebt schitterende foto's bij je blog geplaatst. Het lijkt wel een ansichtkaart. Veel sterkte toegewenst voor de komende tijd.

Mark

1. Dank je wel Mark. Het was fijn om er even met z'n drieën tussen uit te zijn.