zondag 30 juni 2013

Stedentrip Brugge

Net zoals vorig jaar besloten Eline en ik er weer op uit te trekken voor een gezellig vriendinnenweekend. Dit keer ging de stedentrip richting België, naar de Werelderfgoedstad van UNESCO, Brugge. Als voorbereiding hadden we beide leuke bezienswaardigheden en praktische dingen opgeschreven en had Eline dit samengevoegd in een leuk vriendinnenweekend-informatieboekje. We waren er dus helemaal klaar voor.
Op vrijdagochtend 28 juni vertrokken we 's ochtends vroeg met de auto richting Brugge waar we drie uur later, tegen het middaguur aankwamen. We checkten in bij het Brugotel en pakten onze spullen (let op: 6 tassen) snel uit. Daarna zijn we meteen de stad in gelopen. Vanaf het hotel naar de binnenstad was het ongeveer vijfenveertig minuten lopen. Omdat we niet van plan waren dit hele stuk steeds heen en weer te lopen besloten we om eerst fietsen te gaan huren. Het huren van fietsen kan in Brugge overal. Slim is het wel om even goed te kijken welke fietsenverhuur je kiest aangezien de prijzen nogal variëren. Voor zesendertig euro hadden wij twee fietsen drie dagen lang tot onze beschikking. We waren er meteen erg blij mee want op de fiets kan je de hele stad verkennen. Onze eerste bezienswaardigheid was 'De Halve Maan'. De Halve Maan is het bedrijf van een Brugse brouwersfamilie die zich heeft ingezet voor het authentieke Brugse bier. De 'Brugse Zot' is één van de bieren die Brugge rijk is. De Brugse Zot is aan zijn naam gekomen toen Maximiliaan van Oostenrijk Brugge bezocht en de Bruggelingen vol trots hun stad lieten zien vol met feestvierders en zotten. Toen er aan Maximiliaan een nieuw zothuis werd gevraagd zei hij, 'Ik heb hier vandaag alleen maar zotten gezien. Brugge is zo al één groot zothuis!'. Dus vandaar dat Brugse Zot. Na een rondleiding in 'De Halve Maan' konden we de Brugse Zot ook proeven. Bier is sowieso al niet aan mij besteed en ook dit biertje vond ik niet te drinken. Máár, ik heb het toch weer geprobeerd. Nadat we De Halve Maan hadden bezocht zijn we wezen lunchen en hebben we daarna een kerk bezocht die op ons afstreeplijstje stond. Het liep intussen al tegen vijf uur en we besloten om terug te gaan naar het hotel om ons daar even op te frissen voordat we 's avonds uit eten zouden gaan. 's Avonds regende het helaas waardoor we niet heel lang na het eten meer in de stad zijn geweest. We zijn door de regen terug gefietst naar het hotel waar we een warme douche hebben genomen en in bed zijn gesprongen.

Dinsdagochtend zaten we op tijd aan het ontbijt zodat we een lange dag in het vooruitzicht hadden. Na het heerlijke en uitgebreide ontbijt zijn we op onze fietsen gestapt en zijn we als eerste naar de Sint-Salvatorskathedraal gereden. De kerk was nu open en dus zijn we binnen wezen kijken bij de vele glas in lood ramen en meer wat er binnen te zien was. Na ons kerkbezoek zijn we naar Belfort, ook wel de Halletoren gereden op de Grote Markt. Belfort heeft een mooi panorama dek, maar dan moet je eerst de 366 treden naar boven beklimmen. De treden zijn smal en het lastige is dat er mensen naar boven en naar beneden gaan waardoor het passeren soms lastig is. Eenmaal boven hadden we mooi uitzicht over de hele stad en zagen we de 47 klokken boven in de toren goed hangen die nog steeds worden gebruikt. Toen we weer beneden aankwamen begon het zonnetje steeds feller te schijnen en kwam er een mooie blauwe lucht tevoorschijn. Het was nu ideaal om Brugge van een andere kant te bekijken dus zijn we met een rondvaartboot meegegaan die je de mooiste plekken van Brugge laat zien. Na de rondvaart hebben we een broodje gehaald bij een sandwich bar en zijn we op een muurtje aan het water gaan zitten. Daarna wilden we graag naar het Chocolade museum (Choco-Story) en het Friet museum. Helaas was dit écht een flop! We zijn er snel weer gillend uit gerend. We hadden de belangrijkste bezienswaardigheden van deze dag gezien. We hebben het ons zelf gemakkelijk gemaakt en we zijn lekker op een terras gaan zitten waar we een Kriek-biertje (deze vind ik dan wel heel lekker), en een Brugse wafel hebben genuttigd. Onze missie voor de dag zat erop en we zijn weer terug gegaan naar het hotel waar we ons hebben gedoucht. 's Avonds zijn we uit eten geweest en hebben we beide heerlijke verse garnalen gegeten met Belgische frietjes en salade. We hebben bij een ander café/restaurant lekker thee gedronken en gewacht tot het donker werd. 's Avonds is Brugge op zijn mooist, net spookjeswonderland. We zijn eerst naar het Minnewater toe gefietst. Dit is een klein langwerpig meertje wat zich kenmerkt door de vele zwanen die hier rondzwemmen. Tevens grenst het Minnewater aan het Begijnenhof. Na het Minnewater zijn we naar het Huidenvettersplein geweest. Op de vele ansichtkaarten zagen we dat dit stukje Brugge er 's avonds fantastisch uitziet. We hebben mijn statief geïnstalleerd en vele mooie foto's gemaakt. Nu hebben we onze eigen ansichtkaart! Als laatste zijn we naar het gemeentehuis gereden en naar de Grote Markt want deze plekken waren ook mooi verlicht. Alleen niet zo mooi als Huidenvettersplein. Het liep al ruim na middennacht dus zijn we teruggekeerd naar het hotel waar we zijn wezen theeleuten op de kamer en zijn gaan slapen.

Zondag 30 juni, alweer de laatste dag in Brugge. We hebben vandaag lekker 'uitgeslapen' tot half negen. Daarna zijn we ons gaan aankleden en weer op onze fietsen gestapt. Na twee dagen de binnenstad van Brugge te hebben gezien wilden we vandaag de omgeving bekijken. Zoals de Belgen dat noemen hebben we 'Brugge en ommeland' bekeken. We zijn eerst 25km naar het strand gefietst. Onderweg reden we door dorpjes en weilanden wat het erg leuk maakte. We hadden stralend zonnig weer en het werd op een gegeven moment zelfs best warm. Na anderhalf uur fietsen kwamen we aan het bij strand. Daar hebben we wat gedronken en zijn we drie kwartier later weer op de fiets gestapt om onze 'ommeland' route te vervolgen. Twee uur later kwamen we weer aan in Brugge, met jawel, eelt op mijn kont door het harde zadel! :-| In totaal hebben we 57km gefietst. We hebben de fietsen teruggebracht bij de fietsenverhuur, zijn voor de laatste keer de stad doorgelopen om vervolgens nog drie kwartier terug te lopen naar het hotel. We hebben ons daar opgefrist en daarna begon de bijna drie uur durende reis naar huis. Vanavond rond zeven uur kwamen we weer aan in ons ó zo mooie Assendelft. Want zeg nou zelf: oost, west, thuis best!

Ik heb weer drie heerlijke dagen gehad met mijn lieve vriendin Eline! Ons vriendinnenweekend is altijd geweldig. Dankje wel. Op naar volgend jaar...

Liefs Kiran

1. Lieverd,

fijn dat jullie het zo gezellig hebben gehad en dat het weer zo goed meewerkte.
    Wat hebben jullie veel gedaan/gezien in drie dagen zeg.
    Je hebt weer super mooie foto's gemaakt.
    Ben blij dat jullie weer heelhuids en gezond thuis zijn.
    Nog bedankt voor de gave sleutelhanger, kan mooi bij m'n verzameling en de doos met heerlijke bonsbons.

1. Brugge was een geslaagd tripje. Graag gedaan wat betreft de sleutelhanger mam. Deze kan weer mooi bij je verzameling hangen :-) XXX

2. Kier,

In één woord: WAUW! Wat is die foto van de verlichte stad gaaf. Het is inderdaad net een ansichtkaart. Jij kan als de beste reisfoto's schieten.

xxx

1. Dank je wel. Brugge is een aanrader voor als je er even tussen uit wil voor een weekend. Het is een erg leuke stad. X

Verwijderen
  3. Erg leuk om te lezen Kiran! Genoeg gedaan en gezien en je hebt me helemaal enthousiast gemaakt; ik wil ook naar Brugge! Tot zaterdag dan kletsen we bij! X