vrijdag 23 oktober 2015

Stedentrip Rome

De herfstvakantie is begonnen en om daar dubbel en dwars van te genieten stond er een tripje naar Rome in de planning. Op maandag 19 oktober vlogen we 's ochtends vroeg met KLM naar Fiumicino Airport waar we om 11.45 uur aankwamen. We hadden een klein en knus hotel geboekt in het centrum, Hotel Picasso. Ideaal om zowel openbaar vervoer als bezienswaardigheden op loopafstand te hebben. De herfst in Rome was nog ver te zoeken want bij aankomst was het 20 graden en liepen we lekker in onze (dunne) trui buiten. De zon scheen volop. Van tevoren hadden we gekeken om eventueel een 'Roma pass' aan te schaffen zodat we voor vier dagen gebruik konden maken van het openbaar vervoer en toegang hadden tot twee musea of andere bezienswaardigheden. Omdat de musea van de Roma pass onze interesses niet hadden, kozen we ervoor om gebruik te maken van de Hop on Hop off bus. Sommige bezienswaardigheden lagen ver bij elkaar vandaan, dus perfect om dan met de bus te gaan. Nadat we in het hotel de buskaart hadden gekocht gingen we eerst naar het Colosseum. Het eerste uitzicht op het Colosseum was meteen geweldig. De opening van het Colosseum in 80 na Christus werd gevierd met spelen die honderd dagen duurden. Er werden jachtpartijen en gladiatorengevechten gehouden. Negentigduizend dieren zijn afgeslacht en historici schatten in dat in de loop der eeuwen tussen de 300.000 en 500.000 mensen in het Colosseum zijn gestorven. Het Colosseum is één van de zeven wereldwonderen en wordt jaarlijks door miljoenen mensen bezocht. De rijen voor de ingang zijn lang en dus is het slim om 's ochtends vroeg het Colosseum te bezoeken. Ook wij kozen daar voor en hebben deze dag alleen het mooie oude gebouw van buitenaf bekeken. Nadat we de eerste nodige foto's hadden gemaakt hebben we daarna een terrasje in het zonnetje gepakt en heerlijk wat gedronken met natuurlijk, uitzicht op het Colosseum. Op de terugweg naar het hotel hebben we een overheerlijk schepijsje gehaald. De keuze was reuze, dus dit is vast niet het laatste ijsje dat we eten ;-)

Dinsdagochtend na ons ontbijt zijn we vroeg naar het Colosseum gegaan om het dit keer van binnen te bekijken. Om 10.00 uur waren we er weer en konden we na een klein half uurtje in de rij te hebben gestaan meteen naar binnen toe. De basis van het gebouw bestaat uit beton, tuf- en baksteen en oorspronkelijk waren de zitplaatsen van het hooggeplaatste rijk versierd met marmer en ornamenten. Op de eerste verdieping is een tentoonstelling waar het marmer nog te zien is. Eenmaal boven hadden we een mooi en goed uitzicht op de binnenplaats. Indrukwekkend om dit met eigen ogen te zien en dan te bedenken wat zich hier vroeger allemaal heeft afgespeeld. Omdat het zo een immens groot gebouw is valt de drukte van de mensen, vind ik, niet eens heel erg op. Ik kon goede foto's maken en we hebben uitgebreid rond gelopen.

Het was intussen weer heel mooi weer geworden (22 graden), dus kozen we ervoor om vanuit het Colosseum lopend naar Vaticaanstad te gaan. Deze wandeling was ongeveer anderhalf uur. In Vaticaanstad wilden we de Sint-Pieter erg graag zien en als het niet heel lang wachten was, zelfs de Sint-Pieter beklimmen tot aan de koepel. De Sint-Pieter werd gebouwd op de graftombe van de heilige Petrus en is één van de grootste kerken ter wereld. Van beneden tot boven (tot aan het kruis) is het gebouw 136 meter hoog. Toen we om 14:00 uur aankwamen bij de Sint-Pieter was het erg druk, maar omdat het zulk mooi weer was, was het uitzicht van bovenaf vast schitterend. We sloten aan in de rij en ik denk dat we ongeveer drie kwartier daar hebben gestaan. Het viel dus mee. Eenmaal binnen moesten we ruim 500 treden naar boven toe om het uitzicht vanaf de koepel te bewonderen. De treden zijn smal en scheef en het is bijna om er duizelig van te worden. De eerste tussenstop is vlak onder de koepel. Het uitzicht naar beneden in de kerk is erg mooi en zelfs al vrij hoog. Daarna volgen er nog meer dan 300 treden tot net aan boven de koepel. Na weer een aantal minuten klimmen waren we boven en kregen we het mooiste uitzicht over Rome te zien en het Sint-Pietersplein. Boven hebben we de nodige foto's gemaakt en daarna begon de weg terug naar beneden. Eenmaal beneden hebben we de kerk van binnen nog mogen bewonderen wat er schitterend uitziet. Vanuit de Sint-Pieter hebben we weer een terrasje gepakt en lekker iets kouds gedronken. We hadden dorst gekregen van de hele klim naar boven.

De volgende ochtend stond Foro Romano op ons programma. Als je naar het Colosseum gaat kan je je entreekaartje combineren met Foro Romano en andersom. Foro Romano was het commerciële en politieke hart van Republiek Rome. Het senaat vergaderde hier en politici hielden toespraken. Handelaren deden zaken, mensen deden inkopen en priesters brachten offers. Het Forum raakte in verval toen de macht van het Romeinse Rijk afnam. De marmeren tempels werden geplunderd. In de 19e eeuw werd er begonnen met het opgraven van het oude Forum. Vanuit het Forum zijn we naar Bocca Della Verita gelopen. De mond der waarheid staat bekend als leugendetector. Als je je hand in de mond steekt en een leugen spreekt, dan wordt je hand afgebeten. Bassie en Adriaan fans zullen dit herkennen uit één van hun reizen door Europa ;-) Nadat we bij Bocca Della Verita waren geweest zijn we doorgelopen naar Santa Maria Della Concezione om te griezelen in de crypte. In de grafkelder zijn namelijk botten te zien van vierduizend monniken. De botten vormen christelijke symbolen en zijn gebruikt om de kapellen te versieren. In de laatste kapel lees je de boodschap van de monniken aan de toeristen: 'Wat u bent, zijn wij geweest; wat wij zijn, zult u worden'. Nadat we waren uit gegriezeld zijn we 's avonds uit eten gegaan. Het was buiten nog prima weer waardoor we buiten konden dineren. In de avond zijn de vele gebouwen mooi verlicht en ik vind het altijd erg leuk om avond foto's te maken. Dus zo gezegd, zo gedaan. We gingen met de bus naar Vaticaanstad en daar heb ik foto's gemaakt van de Sint-Pieter die mooi verlicht was. Vanuit Vaticaanstad zijn we doorgegaan naar het Colosseum. Ook dit gebouw ziet er 's avonds schitterend mooi uit. De avond sloten we af met een weer té lekker schepijsje.

Op de vierde en laatste dag zijn we 's ochtends na ons ontbijt naar de Trevi Fontein gelopen. Vooraf wisten we al dat de fontein in de steigers stond en er een grote renovatie plaats vond, maar we wilden er toch naar toe. De naam Trevi komt voort uit de drie wegen die vroeger uitkwamen op dit plein. Tegenwoordig komen er meerdere straten uit op Piazza di Trevi en is het hier bomvol met toeristen. Vanuit Piazza di Trevi zijn we doorgelopen naar het Pantheon. Het Pantheon is in 118-128 gebouwd nadat er een brand was geweest in het eerste gebouw uit het jaar 27. De 'tempel voor alle goden' werd omgevormd tot kerk. De koepel staat symbool voor de hemel want deze vormt een cirkel. De muren onder de koepel zijn zes meter dik en de enige lichtbron is het 'oog' bovenin. Het plein bij het Pantheon zit vol met gezellige terrasjes en hier hebben we lekker in de warme zon geluncht. Vanuit het Pantheon zijn we lopend naar de Spaanse trappen gelopen. Bij aankomst zagen we pas dat deze helemaal in de steigers stond, dat was jammer. Kort daarna zijn we terug gegaan naar ons hotel want drie uur later zouden we terug vliegen naar Amsterdam. Op het vliegveld hebben we nog even lekker wat gegeten en gedronken en 's avonds vlogen we terug naar huis waar we uiteindelijk om 21.30 uur aankwamen.

Dit zoveelste stedentripje met z'n drieën was erg leuk en het was een meer dan geslaagd cadeau voor pap en mam hun huwelijk. We zijn alle drie weer een mooie reiservaring rijker. Op naar 2016... op naar weer een nieuwe, leuke en mooie bestemming ;-)

Liefs, Kiran

1. Kiertje! Wat een leuk verslag weer. En mooie foto's. Foto's delen is leuk, vooral als ze zo mooi worden als die van jou. Geniet lekker na. xxx

1. Dank je wel :-) Rome is ook weer een aanrader hoor. En ja, foto's delen is altijd leuk, vooral als ze inderdaad lukken. xxx

Verwijderen
  2. Erg leuk om te lezen mooie foto's en leuk verslag het inspireert mij om dit ook te gaan doen in plaats van op facebook te zetten handiger zo .leuk om weer eens een blog te lezen van een oud collega xxxx

1. Wat een leuk berichtje Cindy. Dank je wel! :) Ik schrijf maar simpele weblogjes hoor, maar ik vind het leuk om te doen. xxx

Verwijderen
    2. Maar zo,n simpel blogje is wel heel erg leuk hoor ;)

3. hé Kier,

Wat een leuk verslag, heb het met plezier gelezen. Ook even de tijd genomen op je hele blog door te bladeren. Wauw! Wat kan jij leuk schrijven, maar je foto's zij echt prachtig! Ik hoop ooit zo'n goeie fotograaf als jij te worden ..... xxx Irene.

1. Ireen, wat een lief berichtje. Dank je wel. Ik was ook al onder de indruk van je Canada foto's hoor. Als je het leuk vindt gaan we een keer op stap met de camera's. Dagje fotografie vind ik altijd leuk. Tot snel weer. xxx

4. Hoi Kiran,

Ik zag in de e-mail weer een bericht binnenkomen van een nieuw reisverslag, genaamd Rome. Dat komt even mooi uit want Mark en ik twijfelen of we naar Rome of naar Barcelona willen. Bij het lezen van je verslag denk ik dat Rome meer bezienswaardigheden heeft. Ik krijg er in ieder geval wel veel zin in. Jullie hebben ook erg veel gezien. En wat een leuke foto's.

Lieve groetjes,
    Liza

1. Liza,

Wat leuk dat je weer op de blog reageert. Rome kan ik je echt aanraden. Wij hebben vier dagen lang gelopen en veel gezien, maar vast en zeker nog niet alles. Ik weet zeker dat je verliefd raakt op de mooiste bezienswaardigheden zoals het Colosseum en de Sint-Pieter in Vaticaanstad. Ik ben benieuwd waar jullie uiteindelijk voor kiezen. Het zou tof zijn als dit reisverslagje jullie overhaalt om naar Rome te gaan.

Liefs xxx Kiran

Verwijderen
    2. Ik zal tegen Mark zeggen dat hij ook even je reisverslag moet lezen. Je hoort van ons wat het uiteindelijk geworden is.

Lieve groetjes,
      Liza

Verwijderen
  5. We hebben heel veel gezien maar het is je toch weer gelukt om het goed samen te vatten.
    Dat is op zich ook al een hele prestatie.
    Het was weer erg fijn zo met z'n drietjes

XXX
    Pappa

1. Ja, dat is wel weer aardig gelukt toch? :-) We hebben weer mooie en leuke foto's als herinnering aan vier toffe dagen in Rome. Ik vond het ook super! xxx

6. Lieverd,
    nogmaals bedankt voor dit geweldige cadeau voor ons 45jarig huwelijk.
    We hebben 4 onvergetelijke dagen gehad.
    Je weblog is zoals gewoonlijk weer super goed. Je bent een kanjer.
    Veel liefs.
    Mamma

1. Heel graag gedaan mam! Het was een super leuke trip met z'n drieën. Dit moest natuurlijk groots gevierd worden. xxx

7. Hoi Kiran,

Wat een leuke informatieve weblog heb je geschreven met goede foto's. Liza attendeerde mij er gisteren op dat ik even moest kijken. Liza wil naar Rome en ik zou voor Barcelona kiezen. Maar ik denk dat het Rome gaat worden (ik ben snel over te halen merk ik) ;-) Je schreef dat jullie de Roma pass niet hebben aangeschaft, maar kan je vertellen welke musea en bezienswaardigheden daar onder vallen? Dan kunnen wij ook even kijken.

Groetjes,
    Mark

1. Wat leuk, Mark. Wanneer willen jullie naar Rome toe? De Roma pass is o.a. geldig bij het Colosseum, Museo Palatino, Galleria Borghese, Galleria Nazionale di Arte Antica/Palazzo Barberini, Galleria Nazionale di Arte Antica/Palazzo Corsini, Galleria Nazionale di Arte Moderna, Galleria Spada, MACRO, Capitolijnse Musea, Ara Pacis, Palazzo Massimo alle Terme en Palazzo Altemps. Maar jullie moeten maar even Googlen als het jullie niets zegt. De Hop on hop off bus is een mooi alternatief vind ik. Succes! xxx

8. I'm extremely impressed with your writing skills and
    also with the layut on your blog. Is this a psid theme or did you customize itt yourself?
    Either way keep up the excellent quality writing, it's rare to see a nice blog like this one nowadays.

My web blog groups.estavisa.com.au

1. Thanks for the compliment. Nice to read. The layout I created myself . The following blog is Iceland in 2016 ! :-) Greeting Kiran

Verwijderen
  9. Dat ziet er indrukwekkend uit Kiran! Toevallig willen wij naar Rome. Ik krijg direct goede informatie/ Leuk beschreven!

1. Dank je wel Gé. Het schrijven is slechts een leuke hobby geworden. Jij zal als prof. docent Nederlands vast wel wat spelfouten hebben gezien?! ;) Leuk om te horen dat jullie ook naar Rome willen. Wellicht doe je nog leuke ideeën op.