zondag 6 maart 2016

IJsland

De eerste reis van 2016 was aangebroken. Een tripje naar IJsland stond in de planning sinds december 2015, samen met mijn vriendinnetje Evelien. Deze vakantie begon helaas anders dan verwacht. Zaterdag 27 februari heb ik tot mijn grote verdriet mijn poezenkind Themba in moeten laten slapen, ze was nog maar één jaar en vier maanden. Ik was dol op haar. Mijn hoofd stond niet meer naar mijn tripje naar IJsland waar ik eerst zoveel zin in had. Toch later mijn koffer maar gepakt... (nogmaals bedankt voor de lieve berichtjes dat weekend. De meeste van jullie weten dat ik gek ben op dieren, helemaal mijn eigen dieren. Ik heb het erg op prijs gesteld).

De nieuwe week was dus aangebroken en we vertrokken om 13:20 uur met Icelandair vanaf Schiphol naar Keflavik Airport. Na drie uur vliegen kwamen we om 15:30 uur aan op de luchthaven. Daar zijn we met de Flybus naar Hotel Klettur gebracht in Reykjavik. Het was een klein uurtje rijden. Het hotel ligt op loopafstand (15 minuten) van het centrum. Perfect! Nadat we de spullen op de hotelkamer hadden neergezet zijn we ons gaan omkleden. Het had flink gesneeuwd bij aankomst, dus de fleecetrui, sjaal, muts en handschoenen waren nodig. We zijn als eerste naar de Hallgrimskirkja gelopen. De Hallgrimskirkja is de grootste kerk van IJsland. Je kunt de kerk al van ver af zien liggen want hij torent overal bovenuit. Reykjavik heeft namelijk weinig hoogbouw. De bouw van de kerk begon in 1945 en heeft veertig jaar geduurd. Het is vernoemd naar Hallgrimur Pétursson, een bekende IJslandse dichter. Voor de kerk staat een standbeeld van Leifur Eiríksson, de eerste kolonist van IJsland. Als je een mooi uitzicht wilt hebben over Reykjavik kan je naar de uitkijktoren op 73 meter hoogte. Dit wilden wij ook doen, alleen niet vandaag aangezien het al begon te schemeren. Nadat we de kerk van buiten hadden bekeken was het intussen al tegen 18:00 uur en hebben we een restaurantje opgezocht om iets te eten. We konden niet al te lang natafelen want in de avond zouden we de Noorderlicht tour gaan doen. Na het eten zijn we dus snel terug naar het hotel gelopen. Daar hebben we onze thermokleding aangetrokken en al snel werden we weer opgehaald. We reden ver de stad uit zodat de omgeving donker genoeg was om het Noorderlicht te kunnen bewonderen. Eenmaal aangekomen in 'the middle of nowhere' heb ik het statief neergezet, camera erop en wachten maar. Ondertussen was de temperatuur gezakt tot -8. Het eerste uur was het redelijk te doen, maar toen de wind opkwam spelen voelde het aan als -15. We wisten niet meer waar we het zoeken moesten. Bibberend van de kou en geen Noorderlicht. Kak! Na twee uur wachten gaven we het op. We reden terug naar Reykjavik totdat onze gids opeens de lucht zag veranderen. We stopten meteen weer langs de kant van de weg en installeerden opnieuw het statief en de camera. Na tien minuten (opnieuw) wachten ging de lucht opeens veranderen. Eerst wit en daarna werd het groen. Evelien en ik keken elkaar aan, we konden het bijna niet geloven. Het was zo vet om te zien. Dit is wat we heel graag wilden meemaken. Ik heb maar een paar foto's gemaakt, en vooral genoten van dit natuurwonder. Ik kan niet goed beschrijven hoe het is, behalve dat het GE-WEL-DIG is. Onze tenen en benen waren gevoelloos, maar dit, het zien van het Noorderlicht, maakte veel goed. Het Noorderlicht fotograferen is niet gemakkelijk, je moet écht een spiegelreflexcamera hebben. Het licht is constant in beweging, dus het goed kunnen vastleggen van het licht is een kunst. Mensen met een compact camera, telefoon en iPad zagen namelijk niks op hun scherm. Om 01:00 uur verdween het licht weer een beetje en reden we terug naar de stad, waar we om 01:40 uur verkleumd aankwamen op de kamer. We hebben wat thee gedronken om door te warmen en daarna zijn we meteen te bed gegaan. We waren tenslotte al heel wat uurtjes in de weer deze dag. De volgende dag hadden we veel mooie en nieuwe bezienswaardigheden gepland, dus het werd een kort nachtje.

Als je op IJsland bent is 'De Golden Circle' iets dat je gedaan moet hebben. Het is één van de meest bereden routes van het land en ook wij mochten dat niet missen. De hoogtepunten van deze route zijn de Geisers, Pingvellir National Park en de Gullfoss waterval. Wij begonnen met het Pingvellir National Park, een prachtig natuurgebied dat nu helemaal bedekt was met een dikke laag sneeuw. Het park ligt in een laag gedeelte van het land waar precies de Europese en Noord-Amerikaanse platen langzaam uiteen drijven. In het park zijn diverse uitzichtpunten te bereiken en kan je heerlijk wandelen. Na Pingvellir National Park zijn we naar de Geisers gereden. Het geiserveld is wereldberoemd omdat het de krachtigste geiser is van IJsland. De geiser 'Strokkur' komt om de vijf tot acht minuten tot uitbarsting. Het water onder de grond, zo'n 80/100 graden wordt zo heet dat het door een dun kanaal een weg naar buiten zoekt. Er ontstaat dan overdruk en het water spuit 30-35 meter omhoog. Het is heel vreemd om te zien dat eerst het water nog wordt ingekapseld door de oppervlaktespanning, maar opeens komt het dan met een enorme kracht omhoog. Super vet om ook dat te hebben gezien. Onze laatste stop was de Gullfoss waterval. Gullfoss is een waterval in de rivier de Hvitá. De uitgeslepen kloof is enorm lang en op de plek van de waterval valt het water ongeveer 35 meter naar beneden in diverse trappen. Naast de Vicoria Falls in Zambia waar ik geweest ben en Iguaçu in Brazilië en Argentinië, was dit totaal anders. Juist omdat het bedekt was met sneeuw en ijs. Het water op de eerste trap heeft niet eens tijd om tot rust te komen voordat het daarna via de tweede trap naar beneden valt. Nadat we uitgebreid hadden gewandeld bij Gullfoss zijn we terug gereden naar Reykjavik. Daar hebben we ons op de kamer omgekleed, opgefrist en zijn we uit eten geweest. Op weg naar centrum hebben we langs het water en de haven gewandeld, met uitzicht op de mooie bergen van Reykjavik. Wat was dit wederom een geweldige dag. Er zullen nog een paar mooie dagen volgen...

Rijden langs de Zuidkust is ook een route die we graag wilden doen, dus kozen we voor de 'South Shore Adventure tour'. Deze weg ging o.a. langs een gletsjer, Eyjafjallajokul (de vulkaan die op 14 april 2010 is uitgebarsten), het plaatsje Vik, Reynisfjara Halsanefshellir (het zwarte strand) en de watervallen Skógafoss en Seljalandsfoss. Ik ben watervallen-fan, dus ik keek hier weer erg naar uit tijdens deze route. De Skógafoss waterval ligt aan een klif wat voorheen een kustlijn was. Nadat de kustlijn zich terugtrok bleven de zeekliffen over. De Skógafoss is 25 meter breed en 60 meter hoog. Het is dan ook één van de grootste watervallen in het land. Er komt veel nevel vrij waardoor er op zonnige momenten een mooie regenboog verschijnt boven de waterval. De andere waterval, Seljalandsfoss, is aan het eind van de middag het mooist als de laatste zonnestralen erop schijnen. Deze waterval is vanaf de ringweg al goed te zien. Het leuke aan deze waterval is dat je erachter langs kunt lopen. Vooral in de zomer is dit heel erg mooi. Helaas konden we nu niet naar boven omdat alles bedekt was met ijs en je dus gewoon terug gleed naar beneden. Buiten al dit moois om, kom je in het zuiden steeds meer vogels tegen. IJsland is echt een vogelparadijs voor vogelaars. De IJslandse brilduiker, kuifduiker en ijsduiker kom je veelal tegen, maar de belangrijkste van allemaal is de papegaaiduiker. Deze super vogel heb ik helaas niet heb mogen spotten :(  (maar oké, er moet wat te wensen over blijven).

Onze laatste excursie die we deze reis hadden geboekt was de walvis excursie. Dit hadden we in de middag gepland, op de één na laatste dag.'s Ochtends zijn we opnieuw naar de Hallgrimskirkja geweest om Reykjavik van bovenaf te bekijken. Het was vrij helder weer waardoor we een mooi uitzicht over de stad hadden met de kleurrijke huizen en de bergen in de verte. Vanuit de kerk zijn we vlakbij de haven een kop koffie gaan drinken, hebben we geluncht en waren we doorgewarmd om daarna de zee op te gaan. Eerder had ik op internet al gelezen dat het spotten van walvissen in IJsland een geweldige ervaring kan zijn. De tocht waarnaar wij op zoek zouden gaan naar de 'Humpback whale' en de 'Minke Whale' duurde drie tot drieënhalf uur. De zee was vrij ruig, dus wij waren op alles voorbereid. Ik dacht meteen terug aan mijn helse tocht in Gansbaai, Zuid-Afrika, toen ik een boottocht maakte op zoek naar de 'Great White Shark'. Ik hoopte nu dat ik nooit meer zo ziek zou worden als toen. Van tevoren had ik al een pilletje ingenomen om zeeziekte te voorkomen. Nu even afkloppen en hopen dat het zou helpen. Eenmaal in de haven aangekomen vertrok de boot al vrij snel de open zee op. We voeren denk ik een half uur tot drie kwartier toen de eerste walvis zich liet zien. Met open mond stonden we toe te kijken. De grootte van dit mooie beest konden we niet geloven. Op een gegeven moment nam hij een duik het diepe in, om vervolgens helemaal uit het water te springen. Dit allemaal op zo'n tien meter afstand voor onze neus. Onze dag kon nu niet meer stuk! De zee werd op een gegeven moment ruiger en ruiger. We bleven de horizon in de gaten houden, maar wat we verder ook deden, we werden zieker en zieker. Ik zal jullie de details besparen, maar het eten van de hele week kwam eruit deze middag. Na twee uur walvissen spotten waren we er helemaal klaar mee. Helaas moesten we nog anderhalf uur volhouden. Groen en geel kwamen we terug aan land. Daar strompelden we naar ons hotel toe waar we ons hebben opgefrist en op bed zijn gaan liggen. Ik heb na deze middag gezworen NOOIT meer de zee op te gaan.

Zondag 6 maart vlogen we terug naar Amsterdam. Het was een emotioneel weekje. Zowel thuis als in IJsland, maar ik had dit reisje toch niet willen missen. IJsland heeft vele hoogtepunten, met name het Noorderlicht en de walvissen. Ik heb genoten en zeg; 'IJsland, bedankt voor een super vette trip'. En natuurlijk mijn lieve vriendin, Eef. Met jou was dit onvergetelijk. Dank je wel. Op naar de meivakantie...

Liefs, Kiran

1. WOOOOOW wat een foto's. Je hebt het weer heel tof vastgelegd. Die geiser en het Noorderlicht (L) Ik ben heel benieuwd naar deel 2.

1. Dankje wel trouwe volger. IJsland is mooi, vooral onder een dik pak sneeuw. Aankomende week plaats ik deel 2 van de weblog. X

Verwijderen
  2. Mooie foto's Kier en met jou verhaal maakt het een compleet plaatje... ben nieuwsgierig naar wat er nog meer komt.

1. Dank je David. Zoals ik hierboven schreef, aankomende week plaats ik deel 2 van de weblog.

3. Lieve Kiran,

In onze mailbox verscheen weer een berichtje met een nieuw reisverslag. Wat ziet IJsland er mooi uit. Het moet een indrukwekkend gezicht zijn, dat Noorderlicht. Mooie natuurfoto's zitten er weer tussen. Ik hoop dat je ondanks een verdrietig begin van de vakantie, het daar ook fijn hebt gehad. Het leven zou een stuk makkelijker zijn als je niet zo een hart voor dieren hebt. Maar het siert je. Ik begrijp dat je je poezenbeest mist.

Veel liefs, Liza

1. Dank je wel Liza. Het eerste weekend was inderdaad erg verdrietig. Het was fijn om er nu even tussen uit te zijn. Thuiskomen is nu weer even wennen. X

Verwijderen
  4. Prachtig je reisverslag en de foto's.Wat heerlijk dat je zo genoten hebt.

1. Dank je wel Irene. Het was fijn om er toch even tussenuit te zijn. X

5. Wat mooi! Zo heel anders dan in de zomer. Geweldig

1. Dank je Marjon. IJsland was onder een dik pak sneeuw en ijs erg mooi.

Verwijderen
  6. ik heb weer genoten van je blog en foto's en wacht met smart op deel 2.

1. Dank je wel Cindy. Leuk dat je de reisverslagen trouw leest! :) X

Verwijderen
  7. Het inspireert mij :) en het is leuk om wat van je oude collega te lezen :)

8. Super leuk (deel 2)! En die walvissen... heel cool! :) Een mooie reis dus Kiertje!

9. Wát leuk om dit allemaal te lezen en wat een mooie foto's. Geniet maar lekker meiden!

1. Dank je wel buuf! :) Het was een mooie trip, vooral in het winterse weer. X

10. Hoi Kiran,

Met een kopje koffie zojuist je verslag gelezen over IJsland.
    Erg leuk om te lezen. Alsof ik even in IJsland was.
    Triest dat jouw Themba is overleden. Ze was nog zo jong.

Werk ze en de volgende keer ga je toch weer de zee op!
    tot morgen
    groetjes
    Jel

1. Tof Jel dat je ook even in IJsland was! ;) Ik denk er vast nog een keer extra over na als ik weer de open zee op 'moet'. En ja, ik mis mijn poezenbeest heel erg nu :'( X

11. Lieverd,
    je ging inderdaad met gemengde gevoelens op reis naar IJsland. Je hebt daar met Eef hele mooie excursies gemaakt en mooie foto's.
    Je reisverslagen zijn altijd een "feest" om te lezen.

1. Dank je mam! Het was zeker fijn met Eef, maar thuis is het weer erg wennen zonder kleine Thembie! :'( XXX

12. He Kiran,

Wat een heerlijk verslag. Ik heb het in een ruk uitgelezen. Voor ons een goede voorbereiding voor van de zomer als we dan naar IJsland gaan. Helaas geen Noorderlicht da. Maar zoals je zegt, je kan niet alles hebben. Hopelijk wel Puffins dan. Hoor graag nog tips van je.
    Edith

1. Edith,

Cool dat je het al gelezen hebt. Ik heb vanuit IJsland wat leuke folders voor je meegenomen. Ik zal het morgen op school aan je geven. Misschien doen jullie nog ideeën op. Jullie zullen vast de Puffins gaan zien, te gekke vogel!

Liefs, Kier

13. Hoi meis,
    Inderdaad heel triest dat je Themba moest verliezen.
    Daar had niemand toch op gerekend.
    Gelukkig was je reis al helemaal geregeld,anders had je er misschien van afgezien en daar zou niemand mee gebaat zijn!
    Het is altijd weer een feest ( maar ik ben natuurlijk bevooroordeeld ) om je reis verslagen te lezen.
    Je weet alles heel goed onder woorden te brengen,zodat wij het eigenlijk ook een beetje mee beleven.
    Op naar de volgende blogs !!
    XXX

1. Dank je pap! Wat mis ik die kleine druktemaker zeg. Anders had ik zeker niet weggegaan inderdaad. Leuk dat je de blog weer gelezen hebt. Nu op naar Tsjechië met z'n drieën. XXX