dinsdag 1 november 2016

India (reisverslag deel 3)

Hierbij het laatste reisverslag van mijn India reisje. Wederom weer bedankt voor de berichtjes die blijven komen. Ik vind het leuk om mijn ervaringen en foto's met jullie te delen.

Vanuit Agra reisde ik af naar Jaipur. De reis van zo'n 280KM die vijf uur zou duren doordat de wegen niet al te best zijn en de bus niet harder mag dan ik dacht, 70KM per uur. Onderweg naar Jaipur ben ik naar Fathepur Sikri geweest aangezien dat toch op de route lag. Fathepur Sikri betekent, 'Stad van de overwinning'. Voorheen was het de hoofdstad van het Mogolrijk en werd gebouwd door de heerser, Akbar de Grote. Fathepur Sikri heeft een unieke architectuur. Wetenschappers denken dat de mix van stijlen de persoonlijkheid van Akbar moeten uitdrukken. Fathepur Sikri is tussen 1571 en 1585 in gebruik gebleven. Daarna is het om mysterieuze redenen verlaten. Toch is dit enorme gebouw goed bewaard gebleven en is ook dit gebouw verkozen tot Werelderfgoed van UNESCO.
Nadat ik had rondgelopen in Fathepur Sikri vervolgde ik mijn weg naar Jaipur waar ik eind van de middag aankwam. Het was nog licht rond 17:30 uur dus ben ik naar de Monkey Temple geweest. Het landschap werd steeds mooier en de bergen kwamen in zicht. Iets wat Thomas en ik kort daarvoor nog tegen elkaar zeiden, 'hopelijk wordt het gebied wat ruiger'. Eenmaal bij de Monkey Temple aangekomen hoorde je meteen het geschreeuw van vele apen. Sunny vertelde dat er ongeveer zo'n vijfduizend apen leven. De tempel is verlaten en ziet er bijna spookachtig uit. Het ziet er soms mysterieus uit. Vlak voor de ingang zat een verkoper met nootjes. Ik zag het beeld al voor me dat ik een zakje nootjes zou kopen en er meteen vijfduizend apen op mij af kwamen rennen. Ik dacht het niet! In India wordt 'veel' voor dieren gedaan. Zo zijn er vele rotondes vol met duiven. Ze krijgen elke dag wat eten van mensen want, als jij iets goed doet voor dieren dan krijg je een goed Karma. Nou, dat Karma kon mij nu gestolen worden want ik wil niet geterroriseerd worden door apen. Eenmaal door de ingang van de tempel gelopen liep ik naar boven naar de Vishnu en Ganesha tempel die gelegen is aan heilig water (zie foto). Intussen ging de zon onder en nadat ik uitgekeken was bij de Monkey Temple reed ik verder naar het hotel. Bed&Breakfast, 'Nokha House' zag er goed uit en werd gerund door een rijk Indiaas gezin. De kamers waren mooi, het huis had een binnentuintje met grasveld en stoeltjes en tot mijn verbazing de eerste goed uitziende hond van heel India, Jamie. Een lief beest die goede vriendjes wordt met gasten. Want tja... daar valt altijd wel wat lekkers te halen. Na een lange reisdag kroop ik op tijd mijn bed in nadat ik eindelijk een warme douche had genomen.

Jaipur, gelegen in de Indiase staat Rajasthan wordt ook wel 'Pink City' genoemd door de vele rozekleurige gebouwen. In deze stad is ook het Paleis der Winden te vinden. Het is eigenlijk niet echt een paleis maar een vrij platte gevel met meer dan 950 ramen en balkons. Het zijn geen kamers die in het gebouw aanwezig zijn maar het is een lange brede gang. Nadat ik hier ben wezen kijken ben ik doorgereden naar het Amber Fort, gelegen tussen de bergen van Jaipur. Onderweg naar boven kwam ik de eerste olifanten al tegen. Het Amber Fort diende als verblijfplaats van Keizers. Als je eenmaal beneden aankomt bij het Fort moet je nog via een lange trap naar boven lopen. Een andere mogelijkheid is per olifant naar boven. Vele toeristen vinden dit natuurlijk geweldig en pakken de kans om op een olifant te zitten. Dit is iets waar ik fel tegen ben nadat ik heb gelezen hoe de dieren worden behandeld. Ik moet toegeven dat ik in Afrika ook éénmalig op een olifant heb gezeten tijdens een safari, maar nu ik weet hoe er met de dieren wordt omgegaan zal ik dit nooit meer doen. Het was 35 graden deze dag en als de dieren niet doorliepen werden ze geslagen of ze werden hard tegen de oren geschopt. Iets wat ik erg vond om te zien. Olifanten zijn gevoelige dieren. De toeristen maakten foto's en poseerden op de olifanten, walgelijk vond ik het! Nadat ik dus lopend naar boven ben gegaan en aankwam op het binnenplein van het Fort zag het er meteen mooi uit zo tussen de bergen. Het Fort heeft vijf binnenplaatsen, mooi aangelegde tuinen en een kunstmatig meer dat diende als waterreserve.

Na drie uur te hebben rondgewandeld in dit enorme Fort ben ik terug gegaan richting de binnenstad. De stad werd al druk versierd voor het Diwali feest. Het feest van het licht. Symbolisch betekent dit de overwinning van het goede op het kwade, overwinning van het licht op de duisternis, overwinning van geluk op onwetendheid. Er worden veel zoete hapjes gegeten en men steekt vuurwerk af. Helaas ga ik dit feest net niet meemaken omdat ik dan alweer thuis ben. Toch was het leuk om te zien hoe men hier voorbereidingen voor aan het treffen is. Eenmaal in de binnenstad heb ik een lokale markt bezocht, maar al snel ben ik hier weer gillend weggerend. Het was bijna niet te doen om er te lopen zo druk was het. Ik denk dat ik een half uur binnen ben geweest totdat ik met Thomas en Bjorg besloot om een tuktuk terug te nemen naar ons B&B. Onderweg natuurlijk weer genoten van het chaotische verkeer. In de middag heb ik lekker in de binnentuin gezeten van het B&B en genoten van het zonnetje. 's Avonds heb ik samen met wat reisgenoten gegeten in een poepie chique hotel met traditionele muziek. Erg gezellig en een leuke afsluiter van de India reis. De volgende ochtend vertrok ik vanuit Jaipur naar Delhi om vervolgens die avond terug te vliegen naar Amsterdam. Er stond dus een lange reisdag voor de boeg. En met lang, bedoel ik heeeeel lang. De rit van Jaipur naar Delhi was redelijk goed verlopen totdat ik Delhi in reed. In de binnenstad zelf heb ik vijf uur vastgestaan in het verkeer. Het is bijna niet te bevatten hoe groot deze stad is totdat je beseft dat je al vijf uur hier rijd om je hotel te bereiken. Omdat het toch niet opschoot zijn we maar even gestopt bij de Lotus Tempel in het nieuwe gedeelte van Delhi. Eenmaal om 19:45 uur kwam ik aan in hotel Kyron. Het hotel waar mijn reis begon. Hier heb ik snel een douche genomen, weer wat warmere kleding aangetrokken voor in het vliegtuig en voor ik het wist stond de transferbus voor om mij naar het vliegveld te brengen. In het hotel heb ik afscheid genomen van Sunny, een super leuke en fijne gids die mij zoveel van India heeft laten zien en heeft verteld. 's Nachts vertrok ik om 03:35 uur vanuit Delhi om vervolgens de volgende ochtend te landen in Amsterdam. Het was een prima nachtvlucht.

Nu ik terugkijk op de India reis is het mij alles meegevallen. Ja, het is een heel druk land, ja, het is smerig op de straten en de geur van afval en riool komt zo nu en dan omhoog, maar al met al was het goed te doen. Ik heb genoten van de mooie moskeeën en paleizen, vriendelijke mensen en toch ook wel erg lekker (not spicey!) eten. India is ooit voor herhaling vatbaar. Dan zou ik graag het zuidwesten willen bezoeken met meer natuurparken en natuurlijk de dieren. Bedankt, alle leuke reisgenootjes die ik onderweg heb leren kennen en natuurlijk Sunny. Nogmaals bedankt voor alle leuke en lieve berichtjes die geplaatst werden op de blog, die ik kreeg via de app en Facebook. En om dan maar in stijl af te sluiten:

Namasté!

Liefs, Kiran

1. ik zou eens een boek gaan schrijven over al mijn ervaringen als ik jou was :)

1. Dat zou gaaf zijn Frans ;-) Maar daarvoor heb ik nog te weinig van de wereld gezien.

Verwijderen
  2. Lieve Kier, ik heb genoten van je verhalen maar nog meer van je foto's die het geheel compleet maken. Tot gauw wereldreizigster. xxx

1. Dank je wel Nathalie. Ik heb mijn best gedaan weer leuke en goede foto's te schieten :) X

Verwijderen
  3. Lieverd weer genoten van je reisverslag. Super dat je zo hebt genoten van je reis naar India.

1. Dank je wel mam. India is mij toch alles meegevallen zoals je gelezen en gehoord hebt. XXX

Verwijderen
  4. Hartstikke leuk verslag meis. Je hebt toch een andere kijk op India gekregen merk ik.😃

1. Dank je pap. Ja, een hele andere positieve kijk. En dus voor herhaling vatbaar. Ooit. XXX

Verwijderen
  5. Petje af van je verhalen en foto's. Precies een jaar terug was ik ook in India. Veel dingen herinner ik mij nog, zeker met de verhalen van jou erbij.

Ik be blij dat je hebt genoten en alles uiteindelijk mee is gevallen.

Namaste Kiran x

1. Dank je David. Leuk dat je met behulp van mijn verhalen en foto's je eigen reis weer voor je ziet. Namasté! :)

6. Lieve Kiran,

Onder het genot van een kop thee heb ik net alle drie je verslagen gelezen. Wat heb je toch veel gedaan en gezien. Je foto's vind ik zoals altijd weer prachtig. Fijn dat je met een positief gevoel naar huis bent gegaan. Nu ben ik nog benieuwd naar één ding: voelde je je 'thuis' in je geboorteland, of voelde je je echt een toerist? Heb je ook al snel plannen om terug te gaan of komt dat zoals je schreef, ooit wel?

Liefs, Liza

1. Leuk Liza, dank je wel. Ik voelde mij gewoon een toerist ook al kreeg ik veelal de vraag, 'you are born here?'. Dat zagen de Indiërs natuurlijk vrij snel. Om terug te gaan, dat idee is er, alleen wanneer weet ik nog niet. X

Verwijderen
  7. Wat heb je dat weer mooi verwoord kiran. Wat een geweldige reis heb je gemaakt en gelukkig weer heelhuids thuisgekomen. Je foto's zijn prachtig

1. Lief Brita, dank je wel. Ik heb mijn best gedaan om weer wat leuke en mooie foto's te schieten. En natuurlijk weer heelhuids thuis :) Ik zie je vast snel weer. X

8. Hoi Kiran,
    bij een kopje koffie net je reisverslagen gelezen
    Mijn eerste reactie: wat kun je in week veel doen. Leuk om te lezen.
    Hopelijk voel je je weer een stuk beter en horen we maandag nog wat over je reiservaring.
    tot morgen
    groet Jel

1. Dank je Jel. Ik voel mij zeker al wat beter. Tot morgen op school. Dan hoor je zeker nog even uitgebreid hoe het was en neem ik met de tijd mijn fotoboekje even mee.

9. Hoi Kiran,

Hopelijk voel je je ondertussen weer wat beter en is de vervelende nasleep van je India reis nu achter de rug?

Wat super leuk dat je op deze manier je reizen beschrijft en anderen laat mee genieten van je avonturen en wat heb je al veel gezien en gedaan. Ik vind het echt leuk om te lezen en krijg meteen zin om m’n rugzak in te pakken.

Groet Annet

1. Dank je wel Annet. Ik vind het ook echt leuk om te schrijven, ook al zijn het amateur reisverhalen en foto's. Het is gewoon een leuke hobby. Ik voel mij gelukkig alweer beter en heb vandaag weer lekker gewerkt. Ik zie je snel weer op school.