maandag 28 augustus 2017

Canada (reisverslag deel 1)

Canada, een land van uitersten. Veel hippe steden waaronder Vancouver, een mooie en ruige natuur en veel kleine pittoreske kustplaatsen. Canada heeft een ongekende schoonheid en die schoonheid ben ik dit jaar gaan bekijken. Een reis naar 'berenland' wat ik al enige jaren heel graag wilde, is dit jaar uitgekomen. Op zoek naar beren in de Canadese Rockies en heel veel meer...

Op zaterdag 5 augustus vloog ik met Air Transat om 13:00 uur rechtstreeks naar Vancouver waar ik tien uur later, 13:40 uur plaatselijke tijd aankwam. Het eerste hotel, het Quality Inn hotel lag ongeveer twintig minuten rijden vanaf het vliegveld. Eenmaal op de kamer heb ik mij opgefrist en ben ik samen met mijn reisgenootjes de stad in gegaan. Een uurtje slapen was geen optie, want dan kom je helemaal niet in het ritme. We konden maar beter meteen doorgaan. We besloten om in een restaurant lekker wat te gaan drinken en te eten. Rond 20:00 uur zijn we terug gelopen naar het hotel. De lange dag en de negen uur tijdsverschil merkten we nu wel. Dus op naar bed om de volgende dag fris en fruitig de auto in te stappen op weg naar Wells Gray.
Om 08:30 uur vertrokken we naar Wells Gray Provincial Park via de Trans Canada Highway. Het landschap vanuit Vancouver verandert al snel in een heuvelachtig gebergte. Aan het eind van de middag kwamen we aan in Wells Gray waar we onze eerste kampeerovernachting hadden. Wells Gray Guest Ranch was een simpele accommodatie, maar met een mooi uitzicht op de bergen. Nadat we onze eerste maaltijd op ons vier-pits gasfornuisje hadden klaargemaakt zijn we gaan eten en hebben we gezellig met elkaar gezeten. De temperatuur koelt 's avonds al snel af. Een warme trui is dan ook geen overbodige luxe. De volgende ochtend zijn we naar Clearwater Lake gegaan. Daar begon onze twee daagse kano tocht, onder begeleiding van gids Avin. De tocht naar ons kamp duurde drie uur. Onderweg genoten we van de prachtige bergen en vooral van de stilte. Ons kamp voor de komende nacht is alleen via het water te bereiken. Het is een heel primitief kamp en stromend water is er niet. Het voordeel is wel dat het water van Clearwater Lake zo helder is dat je het zelfs kan drinken. Na drie uur kanoën kwamen we aan bij ons kamp. Daar hebben we de overvolle kano uitgeladen en hebben we onze tenten opgezet. De één nam een frisse duik in het mooie, maar koude water en ik ben een stukje gaan wandelen. Het is bijzonder om op een plek te zijn waar het zo stil is. Het enige wat je hoorde waren vogels en het geruis van de wind door de bomen. Voor het slapen gaan hebben we onze etenswaren en toiletspullen veilig gesteld in de 'bear bin'. Beren zijn dol op deze 'lekkernij'. 's Ochtends vroeg werden we wakker van het zonlicht dat al vroeg door onze tenten scheen. Na het ontbijt voeren we met de kano terug en bezochten we een aantal watervallen. In Wells Gray zijn maar liefst tweehonderdvijftig watervallen te vinden. Eén van de bekendste is de Helmcken Falls met een hoogte van 141 meter. Heel mooi om deze waterval van zo dichtbij te bekijken. Aan het eind van de middag namen we afscheid van Avin en reden wij terug naar de Guest Ranch om daar nog één nacht te kamperen.

De volgende ochtend vertrokken we naar Jasper. De reis naar duurde zo'n vier uur. Onderweg doorkruisten we het Mount Robson National Park. Hier zie je de hoogste bergen van de Rockey Mountains die naar schatting vijfenvijftig miljoen jaar geleden zijn gevormd. Het gebied heeft diepe valleien en bestaat uit steile bergtoppen. Onderweg hebben we de nodige foto stops gemaakt want rijden in de Rockies is heel vet. Aangekomen in Jasper zijn we eerst met de Skytram voor een deel naar boven gegaan van de 2464 meter hoge Whistlers Summit. Als je boven aankomt kan je nog verder klimmen of je kunt de Angel Trail lopen. Nadat we boven twee uur hadden doorgebracht namen de tram naar beneden en zijn we uit eten geweest bij Mikes. De tweede dag in Jasper ben ik naar Maligne Valley en Maligne Lake geweest met mijn Belgische reismaatje. Maligne Lake is het grootste gletsjermeer van de Rockies. Het blauwe water op de voorgrond met de hoge bergen daarachter, geven een mooi plaatje weer. Ik heb voornamelijk gewandeld bij Maligne Lake want elke bocht die je omgaat, daar is weer iets moois te zien. Ik bleef mij verbazen over de mooie natuur. De wandeling naar 'Moose Lake' was mooi en heel ruig. De naam zegt het al, uiteindelijk kom je bij een meer uit, waar je, met heel veel mazzel, een Moose kunt zien. Het was deze dag heerlijk weer en na de wandeling ben ik dan ook in het gras gaan zitten met een koud drankje. Alleen genieten van het uitzicht maakte mij al meer dan tevreden. 's Avonds aten we in 'Jasper Brewing' en zijn we naar Miette Hotsprings geweest om de dag af te sluiten. Onderweg naar de hotspring kwamen we een Elk tegen. Elke auto stopt aan de kant van de weg (of gewoon midden op de weg) om foto's te nemen van dit mooie dier. Je wordt geadviseerd niet de auto uit te gaan i.v.m. je eigen veiligheid, maar toch zijn er natuurlijk weer mensen die toch de auto uitgaan om dichterbij te komen. Na dit dier vanuit de auto te hebben bewonderd zijn we verder gereden. De hotspring is erg commercieel, maar het warme water was heerlijk. Afgewisseld met een koud dompelbad (brrr). Het was een heerlijke dag! Onze derde dag stond in het teken van 'The Valley of the five lakes', een wandeling door de bergen van ongeveer 9,3 kilometer. De route is goed te wandelen. Elk meer heeft weer een andere kleur blauw. We begonnen de wandeling op tijd deze ochtend want dan is het nog rustig. Naar mate het later wordt in de ochtend/middag kom je steeds meer mensen tegen. Na drie uur gewandeld te hebben en de nodige foto en lunch stop te hebben gemaakt reden we terug naar het dorp. Hier hebben we in het park in het gras onze handdoek uitgespreid en lekker niks gedaan.

Na drie dagen in Jasper te zijn geweest reden we naar Banff. Van dit park had ik de hoogste verwachtingen. In de reisgidsen wordt dit park omschreven als hét park van West-Canada. De weg naar Banff toe, over de Icefield Parkway, staat bekend als één van de mooiste routes ter wereld. De bergen worden groter en groter en je bent omringd door dennenbomen. Op sommige plekken op de bergen is nog sneeuw te zien. Halverwege onze route naar Banff zijn we gestopt bij de Athabasca Gletsjer. De gletsjer is 6 kilometer lang en het ijs is 90 tot 300 meter dik. Er is een mogelijkheid de gletsjer op te gaan voor een wandeling onder begeleiding van een gids of je kunt met de 'Ice Explorer bus' de gletsjer op. Dat laatste is heel toeristisch en in mijn ogen een vernieling van de gletsjer. Maar er zijn genoeg mensen die deze excursie boeken heb ik gezien. Na ons gletsjer bezoek zijn we doorgereden naar onze camping in Banff. Onderweg toch nog een stop gemaakt bij de Athabasca Falls en wat ik heel graag wilde zien, Peyto Lake. Aan het eind van de middag kwamen we aan bij de camping op een uur lopen van het stadje. Na deze lange reisdag kookten we 's avonds gebakken aardappeltjes met een (vegetarische) burger en salade. Daarna afwassen, douchen en op tijd naar bed. 's Nachts was de temperatuur behoorlijk afgekoeld. Het was zo koud dat de pindakaas 's morgens bijna was bevroren. De tweede dag in Banff besloten we om naar de stad te lopen en daar lekker rond te slenteren. 'S ochtends was het prima weer maar in de middag werd er regen voorspelt. Omdat Canada 150 jaar bestaat dit jaar zijn alle musea e.d. gratis te bezoeken, dus in de middag stonden er twee musea in onze planning. Een dag wandelen in Banff was leuk. We hebben vooral heel rustig aan gedaan deze dag en veel keer koffie gedronken bij 'Wild Flour' met een overheerlijke carrot cake. De derde dag in Banff stonden we vroeg op om naar Moraine Lake te gaan. Dit meer is één van de meest gefotografeerde meren in Canada. Vroeg opstaan is een must om de hordes mensen voor te zijn. We vertrokken om 06:00 uur van de camping en kwamen om 06:45 uur aan bij Moraine Lake. We liepen de bergen in om het mooiste uitzicht te hebben. Nog nooit heb ik zo'n turkooizen meer gezien. Lake Louise wordt gezien als het juweel van de Rockies, maar voor mij is dat Moraine Lake. We hebben gewacht totdat de eerste zonnestralen op de bergen te zien waren en het werd alleen maar mooier en mooier. Ik denk dat ik wel 20 foto's van alleen dit meer heb gemaakt. Toen het steeds drukker werd op de berg besloten wij om te vertrekken en onze weg te vervolgen naar Lake Louise. Bij Lake Louise was het erg mistig, maar dat mocht de pret niet drukken. We kozen ervoor de wandeling naar het 'Tea House' te gaan maken. Het was niet een hele lange tocht, maar omdat het 3,7 kilometer alleen maar klimmen was, vond ik het toch pittig. Boven was het nog kouder, het tea house zat bomvol met mensen en dus zijn we doorgelopen en aan de andere kant meteen weer afgedaald. Eenmaal beneden was het intussen al 14:00 uur. We reden terug naar het stadje waar we geluncht hebben bij natuurlijk, de Wild Flour.

Het updaten van dit eerste reisverslag duurt echt heel lang, de wifi is helaas niet heel snel. Ik probeer het binnenkort opnieuw als we twee nachten in een hotel zitten. Het tweede reisverslag zal ik pas plaatsen als ik thuis ben.

Liefs, Kiran

1. Wow, geweldig Kier. Ik kan mij een beetje voorstellen hoe mooi het land moet zijn. Geweldige foto's heb je weer gemaakt. Moraine Lake is moooooi! Ik wacht met smart op deel 2. xxx

1. Dank je wel Nathalie. Ik ben verliefd geworden op dit geweldige land! X

2. Topverhaal Kiran . Canada moet ook maar eens op het lijstje

1. Dank je wel Frans. Ik kan je Canada bij deze zeer zeker aanraden :-)

Verwijderen
  3. Supermooi en leuk verhaal! Ik lees je verslagen altijd met veel plezier, maar deze toch wel met nog meer plezier! Ik lees over een hoop herkenbare plekjes, waar ik ook veel mooie herinneringen aan heb.

1. Wat een lief berichtje Irene. Dank je wel. Voor jou moet het zeker weer veel mooie herinneringen oproepen. Ik ben opslag verliefd geworden op Canada. Tot snel. X

Verwijderen
  4. Super leuk om weer te lezen Kiran! Je maakt me nieuwsgierig naar Canada!

1. Dank je wel Danielle. Ik kan je Canada bij deze zeker aanraden. Maar jullie gaan eerst nog lekker weg als ik het goed heb.

Verwijderen
  5. Mooi hoor Kiertje!! Zo kan ik Canada ook een beetje van de lijst afvinken 😉. Die serene rust lijkt me heerlijk!

1. Dank je Daaf! De rust is heerlijk en bijzonder tegelijk. Volop genieten. Waar vindt je die rust tegenwoordig nog? Kortom, enkeltje Canada? ;)

Verwijderen
  6. Met plezier je reisverslag gelezen meis.Je hebt gezien wat je wilde zien en ook nog goed weer gehad, perfect toch? Ik ben benieuwd naar deel 2

1. Dank je wel pap. Ik heb inderdaad alles gezien wat ik graag wilde. In de loop van vandaag/morgen plaats ik het tweede en laatste verslag. Nog even goed alle foto's uitzoeken. XXX