dinsdag 27 februari 2018

Costa Rica (reisverslag deel 1)

Februari, een maand waarin niet heel veel bijzonders gebeurt en waarin het veelal koud is. Een betere maand om te vertrekken richting het warme weer is er niet. Dit jaar kon ik dan ook mijn spaarverlof uren opnemen op school en op reis gaan. Costa Rica stond bovenaan mijn wensenlijstje aangezien daar veel dieren zijn, de natuur heel mooi en groen is en het nu de beste reistijd van het jaar is. Ik zeg: Hola Costa Rica!

Op zondag 11 februari vloog ik rechtstreeks met KLM naar San José waar ik elf uur later, 20:15 uur plaatselijke tijd aankwam. Een prima tijdstip om aan te komen want zo zat ik na een avond goed slapen meteen in het ritme. In Costa Rica is het zeven uur vroeger en het tijdsverschil was de eerste avond, na een lange reisdag, al goed te merken. Ik sliep in een hotel ongeveer twintig minuten rijden van de luchthaven. Een prima middenklasse hotel. Nu ben ik snel tevreden als ik een bed heb en een douche. De volgende ochtend scheen de zon al vroeg. Het eerste wat ik dacht was, 'gek om nu niet te hoeven werken', terwijl mijn collega's en leerlingen gewoon op school zijn. Na het ontbijt ben ik snel even geld gaan opnemen. Lopend naar de ATM viel het mij meteen al op dat San José geen mooie stad is. Geen reden dus om hier lang te blijven en mijn weg te vervolgen naar Puerto Viejo gelegen aan de Caribische kust. Na vijf uur rijden kwam ik aan in de plaats Cahuita waar een prachtig nationaal park te vinden is. Het regenwoud loopt tot aan het strand en de eerste wilde dieren kwamen al snel op mijn pad. Zo hing er in de boomtoppen een tweevingerige luiaard, liep er een wasbeer rond, fotografeerde ik diverse felgroene hagedissen en vlogen de fel gekleurde blauwe vlinders mij voorbij. De eerste dag was warm maar het weer in Costa Rica kan snel omslaan. Zo kwam vijftien minuten later de regen met bakken uit de lucht. Gelukkig zijn het buien want kort daarna was het weer droog en kwam de zon weer tevoorschijn. Mijn hotel, een houten lodge, gelegen tussen het groen en op vijf minuten lopen van de zee was perfect. In de avond kwamen de groene roodoogkikkertjes tevoorschijn. Dit is dé kikker van Costa Rica die je veelal in de reisbladen en gidsen tegenkomt. Snel haalde ik mijn statief uit de kamer om dit populaire beestje te fotograferen. Mijn collega gaf eerder als tip dat ik met een zaklamp op het kikkertje moest schijnen en dan een goede foto kon maken. Flitsen is tenslotte niet fijn voor het beestje en je foto is nog overbelicht ook. Vijf foto's later stond de roodoogkikker op mijn camera. Niet meteen perfect omdat hij toch nog te ver weg zat en ik alleen mijn 75-300mm lens mee had. Toch was ik helemaal hysterisch. Dit is helemaal mijn reis en dit is slechts dag één.

De volgende ochtend bracht ik een bezoek aan de oorspronkelijke bewoners van het gebied, de Bribri Indianen. Om bij de bevolking te komen moest ik eerst met de kano in een uur tijd de Yorkín rivier af die tussen Costa Rica en Panama ligt. Het varen was schitterend tussen het groen in en de vele apen die ik onderweg tegenkwam. Een uur later kwam ik midden in het regenwoud aan en kreeg ik een warme lunch als welkom bestaande uit rijst, maispap (dacht ik) en een soort van spinazie. Mijn gids gaf uitleg over hoe de Indianen leven en de traditionele gebruiken. We liepen door het regenwoud richting de rivier om daar even af te koelen. De temperatuur was intussen behoorlijk gestegen. 's Nachts sliep ik in een eenvoudig houten huisje. Het enige licht om je heen was van de maan. De temperatuur was gelukkig wat naar beneden gegaan alhoewel het nu meteen fris aanvoelde en het een koude nacht werd. In het midden van het regenwoud is het lang niet stil en hoor je veel insecten om je heen. Gelukkig had ik een klamboe boven mijn hoofd maar werd ik 's nachts toch bezocht door een kakkerlak in mijn bed. HELP! Insecten om mij heen, oké prima, maar alsjeblieft niet in bed. De volgende ochtend heb ik genoten van de zon, de rust om mij heen en heb ik gewandeld. In de loop van de middag voer ik terug naar de bewoonde wereld en sliep ik in de eerder gelogeerde houten lodge. De dag erop vertrok ik naar Sarapiquí gelegen tussen de bananenplantage en grenzend aan het regenwoud. Deze plek heeft een hoge biodiversiteit en er komen onwijs veel vogels voor in dit gebied. Op weg naar Sarapiquí spotten we de twee en dit keer ook, de drievingerige luiaard. Langs de weg zijn we gestopt om deze geweldige dieren te fotograferen. Bij de volgende lodge aangekomen zag het er wederom schitterend uit. Ook hier, kort na aankomst kwam de regen met bakken uit de lucht. Dit keer hield het wel een tijdje aan. De temperatuur was aangenaam maar de rest van de avond heb ik niet veel kunnen ondernemen. De volgende ochtend bezocht ik het Tirimbina Rainforest Centre. Met een jonge dame als gids die van links naar rechts sprong, energie voor tien had en heel veel wist te vertellen over de dieren en de natuur ben ik het regenwoud ingelopen. Als snel spotte we de 'Blue jeans frog'. Een kikker met een blauwe onderkant (broek) en een rode bovenkant (trui). Het beestje is niet meer dan drie centimeter groot, maar wel onwijs mooi. We liepen twee uur door het regenwoud en tijdens deze wandeling leerde ik veel over de natuur van dit geweldige land. Brulapen slingerde boven mijn hoofd door de boomtoppen, luiaards hingen te luieren en de bruine mannelijke leguanen lagen in de zon te chillen. Wat een mooie ochtend. Ik kijk mijn ogen wederom uit. In de middag reed ik door naar La Fortuna. Ik had een hotel gelegen aan de Arenal vulkaan. Deze vulkaan is de bekendste van Costa Rica en is 1633 meter hoog. In 2010 kwam er voor het laatst lava en rookpluimen uit de vulkaan. Bij aankomst was er een dichte bewolking waardoor ik de vulkaan helaas niet zag. Maar goed, ik ben hier twee dagen, dus hopelijk is morgen de vulkaan te zien. In de avond ben ik naar de thermale bronnen aan de voet van de Arenal geweest met wat reisgenoten. Omdat ik wat grieperig was, was het warme water heerlijk en hebben we bijna drie uur gedobberd in verschillende baden. De eerste week is bijna voorbij en ik vervolg straks mijn weg naar Monteverde waar je veel leuke activiteiten kunt ondernemen zoals ziplinen, een canopy wandeling kunt maken en meer. De wifi is helaas erg traag waardoor het updaten van dit eerste reisverslag met foto's heel lang duurt. Ik hoop het snel online te zetten. Voor nu zeg ik: welterusten en tot snel!

Liefs, Kiran

1. Waaauw, luiaards! Wat een gave foto's. Geniet nog lekker van je laatste dagen. Het is hier koud. xxx

1. Dank je wel Nathalie. De luiaards spotten is zeker een hoogtepunt van de reis. X

Verwijderen
  2. Wat heb je al veel beleefd en gezien lieverd.
    Hoop dat er nog veel van die mooie dagen volgen en zijn benieuwd naar je volgende verslag.

1. In de tussentijd weer veel mooie dagen gehad. Elke dag/avond weer een stukje geschreven wat ik snel weer zal proberen te uploaden. XXX

3. Wat een mooi verhaal en foto's weer xxx

1. Dank je wel Marga. Leuk dat je weer een berichtje achter laat :-) X

Verwijderen
  4. Veel plezier kiran ziet er geweldig uit.

1. Dank je wel Marjolein. Costa Rica is een aanrader!

Verwijderen
  5. Lieve Kiran, Mooi verhaal en nog mooiere foto's. Mooie dagen nog en goeie reis naar huis.
    Kus, ome Leen en tante Dickie

1. Tante Dickie, wat leuk dat je een berichtje achter gelaten hebt. Dank je wel. Costa Rica is mooi met name door de vele dieren die hier leven. Tot snel weer. X

Verwijderen
  6. Wat zie je weer mooie dingen en dieren daar meis. Ik kan niet wachten om het vervolg ook weer te lezen. Heel veel plezier nog. XXX XXX XXX

1. Dank je wel paps. Eind deze week zet ik het andere reisverslag online. XXX

Verwijderen
  7. Met plezier weer gelezen en gekeken naar je prachtige blog, wauw echt weer een lust om te lezen

Gr Cindy

8. Wauw Kier ik ga weer volgen , en wat een genot om te lezen en te kijken weer ;)

1. Cindy! Wat leuk dat je weer een berichtje achtergelaten hebt. Dank je wel! :)